Verzet tegen ontslag Nederlanders bij Duitse tankerrederij

John T. Essberger

De zeevarendenvakbond Nautilus is in de bres gesprongen voor 21 Nederlandse zeevarenden die bij de Hamburgse tankerrederij John T. Essberger op straat dreigen te komen te staan. De bemanningsleden werkten op drie onder Nederlandse vlag varende schepen, de ‘Alcedo’, de ‘Ardea’ en de ‘Dutch Faith’, die begin juni door de rederij werden verkocht.

Een persbericht dat Nautilus over de zaak heeft gepubliceerd, heeft alvast tot een eerste resultaat geleid. John T. Essberger heeft de vakbond uitgenodigd voor een gesprek en zat vrijdagochtend al met Nautilus-bestuurder Bert Klein om de tafel.

‘Het bedrijf heeft daarbij bereidheid getoond om nog eens te bekijken of de mensen bijvoorbeeld bij buitenlandse dochters zouden kunnen werken’, zegt Klein. ‘Dat stemt hoopvol, al is het ontslagplan nog niet van tafel. Als de gesprekken uiteindelijk toch nergens toe blijken te leiden, overwegen we acties. Demonstraties, of stakingen.’

John T. Essberger zelf schrijft in een verklaring momenteel gesprekken te voeren over ‘implementatie van een sociaal plan voor 21 van zijn bemanningsleden’. Het wil met een ‘constructieve dialoog’ tot een oplossing komen. De rederij zegt dat er door het verkopen van schepen minder personeel nodig is en ontkent stellig dat de Nederlanders zullen worden opgevolgd door (goedkopere) bemanningsleden van andere nationaliteiten.

Heilloos plan

De 21 Nederlandse zeevarenden hebben de ontslagaanzegging van de rederij formeel afgewezen, meldde de vakbond in de eerder gepubliceerde verklaring. ‘Nut en noodzaak van dit heilloze plan zijn ons tot op heden volstrekt onduidelijk’, stelde Klein daarbij. ‘Essberger lijkt niet bepaald aan het financieel infuus te liggen. Pas nog zijn er acht nieuwe schepen besteld.’

Essberger heeft in een samenwerkingsverband met Stolt Tankers, E&S Tankers, 45 schepen waarvan er nu nog acht onder Nederlandse vlag varen, aldus Nautilus.

Klein zegt zich ‘grote zorgen te maken over de uitvlagtendens die de laatste tijd steeds meer zichtbaar wordt’. ‘Wij hebben deze beweging eerder gezien bij Maersk en kennelijk doet slecht voorbeeld slecht volgen’. Ruim een half jaar geleden raakte Nautilus in de clinch met Maersk over het voorgenomen ontslag van Nederlandse zeevarenden die op vijf omgevlagde schepen van de Deense rederij hadden gewerkt.

Gesprekken

Die Maersk-zaak ‘sleept zich nog steeds voort’, zegt Nautilus-woordvoerder Hans Walthie. De 24 Nederlandse Maersk-bemanningsleden zitten, doorbetaald, nog steeds thuis, terwijl de gesprekken over een oplossing nog lopen.

John T. Essberger zegt de status van zijn vlaggen continue tegen het licht te houden ‘om de operationele mogelijkheden en concurrentiepositie in de markt te optimaliseren’.

Verzet tegen ontslag Nederlanders bij Duitse tankerrederij | NT

Verzet tegen ontslag Nederlanders bij Duitse tankerrederij

John T. Essberger

De zeevarendenvakbond Nautilus is in de bres gesprongen voor 21 Nederlandse zeevarenden die bij de Hamburgse tankerrederij John T. Essberger op straat dreigen te komen te staan. De bemanningsleden werkten op drie onder Nederlandse vlag varende schepen, de ‘Alcedo’, de ‘Ardea’ en de ‘Dutch Faith’, die begin juni door de rederij werden verkocht.

Een persbericht dat Nautilus over de zaak heeft gepubliceerd, heeft alvast tot een eerste resultaat geleid. John T. Essberger heeft de vakbond uitgenodigd voor een gesprek en zat vrijdagochtend al met Nautilus-bestuurder Bert Klein om de tafel.

‘Het bedrijf heeft daarbij bereidheid getoond om nog eens te bekijken of de mensen bijvoorbeeld bij buitenlandse dochters zouden kunnen werken’, zegt Klein. ‘Dat stemt hoopvol, al is het ontslagplan nog niet van tafel. Als de gesprekken uiteindelijk toch nergens toe blijken te leiden, overwegen we acties. Demonstraties, of stakingen.’

John T. Essberger zelf schrijft in een verklaring momenteel gesprekken te voeren over ‘implementatie van een sociaal plan voor 21 van zijn bemanningsleden’. Het wil met een ‘constructieve dialoog’ tot een oplossing komen. De rederij zegt dat er door het verkopen van schepen minder personeel nodig is en ontkent stellig dat de Nederlanders zullen worden opgevolgd door (goedkopere) bemanningsleden van andere nationaliteiten.

Heilloos plan

De 21 Nederlandse zeevarenden hebben de ontslagaanzegging van de rederij formeel afgewezen, meldde de vakbond in de eerder gepubliceerde verklaring. ‘Nut en noodzaak van dit heilloze plan zijn ons tot op heden volstrekt onduidelijk’, stelde Klein daarbij. ‘Essberger lijkt niet bepaald aan het financieel infuus te liggen. Pas nog zijn er acht nieuwe schepen besteld.’

Essberger heeft in een samenwerkingsverband met Stolt Tankers, E&S Tankers, 45 schepen waarvan er nu nog acht onder Nederlandse vlag varen, aldus Nautilus.

Klein zegt zich ‘grote zorgen te maken over de uitvlagtendens die de laatste tijd steeds meer zichtbaar wordt’. ‘Wij hebben deze beweging eerder gezien bij Maersk en kennelijk doet slecht voorbeeld slecht volgen’. Ruim een half jaar geleden raakte Nautilus in de clinch met Maersk over het voorgenomen ontslag van Nederlandse zeevarenden die op vijf omgevlagde schepen van de Deense rederij hadden gewerkt.

Gesprekken

Die Maersk-zaak ‘sleept zich nog steeds voort’, zegt Nautilus-woordvoerder Hans Walthie. De 24 Nederlandse Maersk-bemanningsleden zitten, doorbetaald, nog steeds thuis, terwijl de gesprekken over een oplossing nog lopen.

John T. Essberger zegt de status van zijn vlaggen continue tegen het licht te houden ‘om de operationele mogelijkheden en concurrentiepositie in de markt te optimaliseren’.