Invallen bij Eimskip wegens illegale sloop schepen

'Godafoss' en 'Laxfoss'

Justitie in IJsland heeft toestemming gekregen om invallen te doen in kantoren van rederij Eimskip in het kader van een onderzoek naar het illegaal laten slopen van schepen. Het IJslandse transportbedrijf heeft dat zelf bekendgemaakt in een mededeling aan de aandeelhouders.

De zaak draait om de sloop van de containerschepen ‘Godafoss’ en ‘Laxfoss’, beide van 1465 teu, die twee jaar geleden op een niet door de EU erkend sloopstrand in India aan hun einde kwamen.

De kwestie kwam aan het licht toen het IJslandse televisieprogramma Kveikur, een journalistiek onderzoeksprogramma vergelijkbaar met ‘onze’ Zembla, er vorig jaar aandacht aan besteedde onder de titel ‘Where Eimskip’s ships go to die’. Die documentaire is nog hier te bekijken het Engels.

Illegaal sloopstrand

Eimskip stelde vorig jaar al dat het bedrijf destijds bij de verkoop van de schepen niet zelf de beslissing nam om de vaartuigen naar een illegaal sloopstrand te brengen. In het statement dat het bedrijf nu naar buiten heeft gebracht, schrijft het dat het ‘de zaak serieus neemt’ en dat ‘het bedrijf, zijn management en medewerkers grote nadruk leggen op sociale verantwoordelijkheid in hun werk en al lang aandacht besteden aan de milieukwesties in hun activiteiten’. Ook zegt de rederij alle informatie te zullen overhandigen waar de aanklager om vraagt.

De rederij schrijft aan de aandeelhouders dat de financiële gevolgen van de scheepssloopzaak nog onmogelijk in te schatten zijn, omdat in de IJslandse wet geen maximum bedrag staat genoemd van de boete die zou kunnen worden opgelegd.

Het laten slopen van schepen op stranden in onder meer Azië is in de bedrijfstak een gebruikelijke praktijk waaraan in de loop der jaren ook de grote namen uit de branche – de Maersks van deze wereld – hebben meegedaan. Maersk stelde eerder dit jaar nog dat er onvoldoende ruimte is op de wel door de EU erkende Europese sloopfaciliteiten, maar branchevereniging European Ship Recyclers reageerde dat dit onzin is en dat hier juist ‘volop plek’ is.

Invallen

De Duitse autoriteiten deden deze zomer in een vergelijkbare zaak invallen in de kantoren van Hamburgse scheepseigenaren, waaronder Erck Rickmers Gruppe. Dat onderzoek loopt ook nog steeds. Rederijen hebben zich al vaker verdedigd door te stellen dat zij de schepen alleen maar aan een opkoper hebben verkocht en geen controle hebben over wat er vervolgens met de vaartuigen gebeurt, maar volgens kritische volgers weten ze dondersgoed hoe de schepen dan eindigen.

Voor Eimskip is 2021 een roerig jaar geweest. In het voorjaar deed de rederij de bekentenis dat ze zich in de periode 2008-2013 schuldig had gemaakt aan ‘samenzwering’ met de grote IJslandse rivaal Samskip en sloot het bedrijf daarom een deal met de nationale mededingingsautoriteiten over het betalen van een boete van 10 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Invallen bij Eimskip wegens illegale sloop schepen | NT

Invallen bij Eimskip wegens illegale sloop schepen

'Godafoss' en 'Laxfoss'

Justitie in IJsland heeft toestemming gekregen om invallen te doen in kantoren van rederij Eimskip in het kader van een onderzoek naar het illegaal laten slopen van schepen. Het IJslandse transportbedrijf heeft dat zelf bekendgemaakt in een mededeling aan de aandeelhouders.

De zaak draait om de sloop van de containerschepen ‘Godafoss’ en ‘Laxfoss’, beide van 1465 teu, die twee jaar geleden op een niet door de EU erkend sloopstrand in India aan hun einde kwamen.

De kwestie kwam aan het licht toen het IJslandse televisieprogramma Kveikur, een journalistiek onderzoeksprogramma vergelijkbaar met ‘onze’ Zembla, er vorig jaar aandacht aan besteedde onder de titel ‘Where Eimskip’s ships go to die’. Die documentaire is nog hier te bekijken het Engels.

Illegaal sloopstrand

Eimskip stelde vorig jaar al dat het bedrijf destijds bij de verkoop van de schepen niet zelf de beslissing nam om de vaartuigen naar een illegaal sloopstrand te brengen. In het statement dat het bedrijf nu naar buiten heeft gebracht, schrijft het dat het ‘de zaak serieus neemt’ en dat ‘het bedrijf, zijn management en medewerkers grote nadruk leggen op sociale verantwoordelijkheid in hun werk en al lang aandacht besteden aan de milieukwesties in hun activiteiten’. Ook zegt de rederij alle informatie te zullen overhandigen waar de aanklager om vraagt.

De rederij schrijft aan de aandeelhouders dat de financiële gevolgen van de scheepssloopzaak nog onmogelijk in te schatten zijn, omdat in de IJslandse wet geen maximum bedrag staat genoemd van de boete die zou kunnen worden opgelegd.

Het laten slopen van schepen op stranden in onder meer Azië is in de bedrijfstak een gebruikelijke praktijk waaraan in de loop der jaren ook de grote namen uit de branche – de Maersks van deze wereld – hebben meegedaan. Maersk stelde eerder dit jaar nog dat er onvoldoende ruimte is op de wel door de EU erkende Europese sloopfaciliteiten, maar branchevereniging European Ship Recyclers reageerde dat dit onzin is en dat hier juist ‘volop plek’ is.

Invallen

De Duitse autoriteiten deden deze zomer in een vergelijkbare zaak invallen in de kantoren van Hamburgse scheepseigenaren, waaronder Erck Rickmers Gruppe. Dat onderzoek loopt ook nog steeds. Rederijen hebben zich al vaker verdedigd door te stellen dat zij de schepen alleen maar aan een opkoper hebben verkocht en geen controle hebben over wat er vervolgens met de vaartuigen gebeurt, maar volgens kritische volgers weten ze dondersgoed hoe de schepen dan eindigen.

Voor Eimskip is 2021 een roerig jaar geweest. In het voorjaar deed de rederij de bekentenis dat ze zich in de periode 2008-2013 schuldig had gemaakt aan ‘samenzwering’ met de grote IJslandse rivaal Samskip en sloot het bedrijf daarom een deal met de nationale mededingingsautoriteiten over het betalen van een boete van 10 miljoen euro.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement