MSC koper Danaos-schepen

130 miljoen dollar

MSC blijkt de koper te zijn van de twee schepen van ruim 6000 teu, waarvan de verkoop voor 130 miljoen dollar vorige week werd gemeld door Danaos Corporation.

Dat is geen grote verrassing want de Zwitsers/Italiaanse rederij heeft zich sinds medio 2020 ontpopt tot opkoper van vrijwel alle op de wereldmarkt beschikbare tweedehands containertonnage. Volgens de Britse makelaar Clarkson heeft MSC sindsdien zo’n 130 bestaande schepen overgenomen.

Grootste ter wereld

Vooral daardoor is het in Genève gevestigde familiebedrijf Maersk kort na de jaarwisseling voorbij gegaan als grootste containerrederij van de wereld. Nu al is duidelijk dat MSC die positie geruime tijd zal vasthouden. Het heeft ruim drie keer zoveel nieuwe capaciteit, circa 1,1 miljoen tegen 320.000 teu, in bestelling dan Maersk.

De huidige nummer één heeft bovendien eind vorig jaar de overname aangekondigd van de kleine Braziliaanse rederij Log-In Logistica. Die is goed voor 18.000 teu en is inmiddels afgerond.

MSC heeft eind vorig jaar verder een bod van bijna zes miljard euro uitgebracht op de Afrikaanse activiteiten van de Franse Bolloré-groep. Daarmee zou de rederij voor het eerst ook een speler van formaat in de de logistiek- en distributiesector worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

MSC koper Danaos-schepen | NT

MSC koper Danaos-schepen

130 miljoen dollar

MSC blijkt de koper te zijn van de twee schepen van ruim 6000 teu, waarvan de verkoop voor 130 miljoen dollar vorige week werd gemeld door Danaos Corporation.

Dat is geen grote verrassing want de Zwitsers/Italiaanse rederij heeft zich sinds medio 2020 ontpopt tot opkoper van vrijwel alle op de wereldmarkt beschikbare tweedehands containertonnage. Volgens de Britse makelaar Clarkson heeft MSC sindsdien zo’n 130 bestaande schepen overgenomen.

Grootste ter wereld

Vooral daardoor is het in Genève gevestigde familiebedrijf Maersk kort na de jaarwisseling voorbij gegaan als grootste containerrederij van de wereld. Nu al is duidelijk dat MSC die positie geruime tijd zal vasthouden. Het heeft ruim drie keer zoveel nieuwe capaciteit, circa 1,1 miljoen tegen 320.000 teu, in bestelling dan Maersk.

De huidige nummer één heeft bovendien eind vorig jaar de overname aangekondigd van de kleine Braziliaanse rederij Log-In Logistica. Die is goed voor 18.000 teu en is inmiddels afgerond.

MSC heeft eind vorig jaar verder een bod van bijna zes miljard euro uitgebracht op de Afrikaanse activiteiten van de Franse Bolloré-groep. Daarmee zou de rederij voor het eerst ook een speler van formaat in de de logistiek- en distributiesector worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement