CMB trekt de huidige strategie van Euronav in twijfel. ‘Die spitst zich toe op het transport van ruwe olie in een wereld die nood heeft aan een snelle vermindering van broeikasgassen’, klinkt het. Volgens CMB zal een fusie met Frontline geen toegevoegde waarde zal creëren voor de stakeholders van Euronav.

CMB heeft aan het bestuur van Euronav al voorgesteld om de vloot van Euronav geleidelijk te diversifiëren, weg van het transport van ruwe olie en te focussen op vergroening en het koolstofvrij maken van de scheepvaart en zware industrie. De exclusieve focus op fossiele brandstoffen en de geopolitieke risico’s daaraan verbonden kunnen de toekomst van de onderneming zelfs in gevaar brengen, deelt CMB mee.

Gediversifieerde vloot

CMB – de familie Saverys – wil Euronav omvormen tot een Europese maritieme en industriële cleantech speler met een gediversifieerde vloot. De opbrengsten van de huidige activiteiten van Euronav zouden daarbij geherinvesteerd moeten worden in groene waterstof- en ammoniakschepen en -toepassingen, en in nieuwe scheepstypes die de brandstoffen van de toekomst kunnen vervoeren.

CMB wil deze voorstellen nu ook voorleggen aan de verzamelde aandeelhouders van Euronav. Het vooralsnog niet duidelijk welke strategie een meerderheid van de stemmen achter zich zal krijgen.

John Frederiksen, de grootste aandeelhouder van Frontline, had vorig jaar een belang van 9,8% opgebouwd in Euronav. De familie Saverys had zich twee jaar geleden teruggetrokken uit de tankerrederij, maar bouwde de voorbije maanden weer een participatie van 13,2% op.

Na een fusie zou Frederiksen, door zijn bestaande participatie van circa 40% in Frontline, wel de grootste aandeelhouder worden. De fusie zou ook de met voorsprong grootste tankerrederij ter wereld opleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement