De tarieven zijn de afgelopen periode al zo enorm gedaald, die gaan dit jaar niet nog verder zakken. Ze liggen op het traject Azië-Europa en vice versa alweer bijna op het lage pre-corona-niveau; we hebben de bodem in december wel bereikt.
De containervaart is een markt van vraag en aanbod en de vraag is enorm ingezakt. Loodsen van importeurs staan vol omdat de consument de hand op de knip houdt vanwege alle economische onzekerheden. Ook was er angst voor nieuwe lockdowns in China, waardoor importeurs extra voorraden hebben aangelegd. Mede daardoor gingen de lijnvaarttarieven eerst sterk omhoog. Er was meer vraag naar scheepsruimte dan aanbod. Dat is nu voorbij.
Ook toen de schepen vol zaten en de spottarieven sky-high waren –het gemiddelde tarief van Shanghai naar Rotterdam lag boven de 12.000 dollar – waren de contracttarieven lager. Die waren voor de lange termijn afgesproken. Nu hebben we inmiddels weliswaar hogere tarieven voor contractlading, maar is de spotprijs gezakt tot een bedenkelijk niveau. Dan stappen onze klanten weer over op spotlading als we de contracten niet openbreken.
De rederijen hebben wel twee jaar lang geprofiteerd van de situatie, maar de tarieven waren in de jaren ervoor behoorlijk laag, met alle gevolgen van dien, zoals het faillissement van Hanjin. We verwijten expediteurs niets, want de concurrentie in de markt is hoog. Als zij de vorig jaar afgesproken tarieven willen honoreren, komt er wel een andere expediteur die daar onderdoor gaat en lading probeert af te pikken. Daardoor kunnen we de contracten met afspraken over ruimte en tarieven niet te hard maken.
We zitten nu alweer onder een gezond tarief. Rond de 4000 dollar ligt zou gezond zijn voor iedereen. Ik maak me daarom zorgen over het hoge aantal nieuwe schepen dat de komende twee jaar in de vaart komt.
De extreme winsten van de afgelopen twee jaar hadden we nodig om wat vet op de botten te krijgen, om alle verliezen van de afgelopen tien jaar te compenseren en om investeringen in nieuwbouw en digitalisering te bekostigen. Blijft de prijsdruk van toepassing, dan moeten we kosten besparen. Bijvoorbeeld door het Suezkanaal over te slaan, langzamer te varen of afvaarten te annuleren. De tarieven kunnen kortom niet verder dalen ten opzichte van december, dat is niet haalbaar voor de rederijen. Maar we krijgen niet meer de enorm hoge tarieven die we eerder hadden in 2022.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?