De scheepvaart van, naar en binnen de EU moet volgend jaar al gaan betalen voor CO2-uitstoot. Het VK voert die verplichting begin 2026 in voor wat omschreven wordt als ‘domestic shipping’ voor schepen vanaf 5000 GT. Verdere details ontbreken nog.
Europese havens vrezen ‘uitwijkgedrag’ door rederijen die fors kunnen besparen op de CO2-heffing door voor binnenkomst in de EU eerst een andere haven aan te lopen, bijvoorbeeld in Noord-Afrika of het VK. In dat geval wordt alleen het traject tussen zo’n haven en de EU-haven belast in plaats van de hele reis vanaf bijvoorbeeld Azië of Zuid-Amerika. Brussel werkt overigens al aan aanvullende regelgeving om dit uitwijkgedrag zoveel mogelijk tegen te gaan.
Het Verenigd Koninkrijk zette in 2021, een jaar na het vertrek uit de EU, zijn eigen emissiehandelssysteem op om decarbonisatie te simuleren. Onder meer de Britse energiesector valt er al onder. Bedrijven moeten daarin emissierechten kopen, die ze kunnen verkopen als ze hun eigen uitstoot terugdringen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?