‘Chinees containerschip via Noordpool naar St. Petersburg’

noordpoolroute

Het Chinese containerschip ‘Xin Xin Tian 1’, een vaartuig met een capaciteit van 2700 teu, is vanuit de Chinese haven Tianjin onderweg om via de Noordpoolroute naar de Russische havenstad St. Petersburg te varen. Dat meldt High North News, een Noorse krant die de ontwikkelingen in het Noordpoolgebied op de voet volgt.

Noordpool, ijs, scheepvaart
Foto: Shutterstock

Het zou gaan om het grootste containerschip op de Noordpoolroute sinds Maersk er in 2018 een proefvaart ondernam met de toen gloednieuwe ‘Venta Maersk’ (3600 teu). Gesprekken tussen Maersk en Rusland om een vervolg te geven aan dat experiment liepen destijds op niets uit; de ‘Venta Maersk’ vaart nu in een dienst op het Middellandse Zeegebied en wordt komende week in Rotterdam verwacht.

Andere grote containerrederijen, zoals Hapag-Lloyd en CMA CGM, lieten al voor de Russische inval in Oekraïne nadrukkelijk weten niet van plan te zijn om ooit op de Noordpoolroute te gaan varen. Russische plannen om van de Noordpool een belangrijke route voor de containerlijnvaart te maken, werden destijds al kritisch bekeken vanwege zorgen over het milieu en het klimaat. Door de Russische inval in Oekraïne is de Noordpoolroute voor westerse containervervoerders als Maersk nu helemaal uit den boze.

De ‘Xin Xin Tian 1’ uit China wordt op 5 september in St. Petersburg verwacht.

37.000 ton nafta

Het Amerikaanse persbureau Reuters meldt dat er tegelijkertijd in de andere richting nog een bijzonder transport plaatsvindt, dat van de onder Liberiaanse vlag varende tanker ‘SCF Irtysh’. Dat schip is vanuit de Russische haven Ust-Luga, niet ver van de grens met Estland, vertrokken richting China (eveneens via de Noordpool, verwachte aankomst in Zhuhai: 6 september) met een lading van 37.000 ton nafta, dat onder meer gebruikt kan worden in de plasticindustrie. Een dergelijk nafta-transport vond volgens Reuters voor het laatst plaats vóór het jaar 2010.

De Noordpoolroute, die kan worden bevaren gedurende een deel van het jaar wanneer het ijs van de Noordpool voldoende gesmolten is, wordt volgens High North News momenteel ook nog door verschillende andere bulkschepen en tankers gebruikt om lading te vervoeren tussen Rusland en China. Het Noorse medium wijst onder meer op de bulkcarrier ‘Gingo’, die als bijzonderheid heeft dat het een van de eerste schepen op de route is die niet ijsversterkt is. Het bulkschip is vanuit Moermansk onderweg naar Qingdao.

‘Chinees containerschip via Noordpool naar St. Petersburg’ | NT

‘Chinees containerschip via Noordpool naar St. Petersburg’

noordpoolroute

Het Chinese containerschip ‘Xin Xin Tian 1’, een vaartuig met een capaciteit van 2700 teu, is vanuit de Chinese haven Tianjin onderweg om via de Noordpoolroute naar de Russische havenstad St. Petersburg te varen. Dat meldt High North News, een Noorse krant die de ontwikkelingen in het Noordpoolgebied op de voet volgt.

Noordpool, ijs, scheepvaart
Foto: Shutterstock

Het zou gaan om het grootste containerschip op de Noordpoolroute sinds Maersk er in 2018 een proefvaart ondernam met de toen gloednieuwe ‘Venta Maersk’ (3600 teu). Gesprekken tussen Maersk en Rusland om een vervolg te geven aan dat experiment liepen destijds op niets uit; de ‘Venta Maersk’ vaart nu in een dienst op het Middellandse Zeegebied en wordt komende week in Rotterdam verwacht.

Andere grote containerrederijen, zoals Hapag-Lloyd en CMA CGM, lieten al voor de Russische inval in Oekraïne nadrukkelijk weten niet van plan te zijn om ooit op de Noordpoolroute te gaan varen. Russische plannen om van de Noordpool een belangrijke route voor de containerlijnvaart te maken, werden destijds al kritisch bekeken vanwege zorgen over het milieu en het klimaat. Door de Russische inval in Oekraïne is de Noordpoolroute voor westerse containervervoerders als Maersk nu helemaal uit den boze.

De ‘Xin Xin Tian 1’ uit China wordt op 5 september in St. Petersburg verwacht.

37.000 ton nafta

Het Amerikaanse persbureau Reuters meldt dat er tegelijkertijd in de andere richting nog een bijzonder transport plaatsvindt, dat van de onder Liberiaanse vlag varende tanker ‘SCF Irtysh’. Dat schip is vanuit de Russische haven Ust-Luga, niet ver van de grens met Estland, vertrokken richting China (eveneens via de Noordpool, verwachte aankomst in Zhuhai: 6 september) met een lading van 37.000 ton nafta, dat onder meer gebruikt kan worden in de plasticindustrie. Een dergelijk nafta-transport vond volgens Reuters voor het laatst plaats vóór het jaar 2010.

De Noordpoolroute, die kan worden bevaren gedurende een deel van het jaar wanneer het ijs van de Noordpool voldoende gesmolten is, wordt volgens High North News momenteel ook nog door verschillende andere bulkschepen en tankers gebruikt om lading te vervoeren tussen Rusland en China. Het Noorse medium wijst onder meer op de bulkcarrier ‘Gingo’, die als bijzonderheid heeft dat het een van de eerste schepen op de route is die niet ijsversterkt is. Het bulkschip is vanuit Moermansk onderweg naar Qingdao.