Dat blijkt uit cijfers van de NIWO, de organisatie die deze vergunningen uitgeeft. Er zijn nu 12.225 bedrijven met een NIWO-vergunning. Eind 2008, toen de crisis inzette, waren het er nog iets meer: 12.256. Dat aantal daalde door de crisis tot 11.462 op 1 januari 2013.
Opmerkelijk is dat bedrijven steeds meer een vergunning aanvragen voor zowel nationaal als internationaal vervoer. Sinds begin 2013 steeg hun aantal met 10%, terwijl het aantal bedrijven met alleen een vergunning voor nationaal vervoer juist met 24% daalde.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Geachte heer Nicolai,
Dat steeds meer bedrijven een vergunning aanvragen voor zowel nationaal als internationaal vervoer is – anders dan u stelt – niet opmerkelijk. Op 1 mei 2009 is de WWG in werking getreden en kwam de binnenlandse vergunning te vervallen. In verband daarmee is weliswaar een overgangsregeling getroffen, maar sedert dus al ruim zes jaar is de eurovergunning de ondernemersvergunning voor transportbedrijven die actief zijn in het beroepsgoederenvervoer over de weg.