Amazon is groot geworden als online retailer. Het bedrijf verscheept jaarlijks zo’n vijf miljard pakketten. Een groot deel van die bezorgactiviteiten doet het bedrijf inmiddels zelf, via lucht, weg en water. Voor de last mile bezorging (van dc naar de eindgebruiker) maakt Amazon meestal gebruik van andere bezorgers.

Zo verzorgt US Postal Services ongeveer 40% van dergelijke ritten. Ook FedEx en UPS zijn belangrijke partners voor Amazon. Topman Jeff Bezos wil echter meer vervoerstaken binnenshuis halen. Zo moet het bedrijf minder afhankelijk worden van de expresbedrijven.

Zelfstandigen

Daarom is vóór de zomer een nieuwe bezorgdienst aangekondigd. Belangrijk onderdeel hiervan zijn de zogeheten delivery service partners. Dit zijn kleine zelfstandigen die de last mile bezorging doen. De afgelopen maanden konden geïnteresseerden zich hiervoor aanmelden en tienduizenden Amerikanen hebben dit gedaan.

Ze komen dus niet in dienst bij Amazon, maar worden kleine zelfstandigen. Deze bezorgers kunnen gebruikmaken van de twintigduizend voertuigen die de webreus onlangs heeft besteld. Hiervoor wordt wel een tussenpartij ingeschakeld. Het gaat om donkerblauwe Merceds-Benz Sprinters, met het Amazon Prime-logo erop. Hoeveel geld met de deal is gemoeid, is niet bekendgemaakt.

Concurrentie

De voortgang van Amazon wordt met veel interesse bekeken door de transportsector. Het vermoeden bestaat dat Amazon zijn logistieke activiteiten niet beperkt tot vervoer van de eigen pakketten. Het gaat mogelijk ook de concurrentie aan met andere expresbedrijven, waarmee het nu nog samenwerkt. En in die strijd is Amazon allerminst kansloos.

De afgelopen jaren heeft het Amerikaanse bedrijf gewerkt aan de uitbouw van zijn eigen logistieke keten, met onder meer warehouses en een eigen luchtvaarttak. Gekoppeld aan een miljardenomzet is Amazon waarschijnlijk een geduchte concurrent van de huidige marktleiders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement