In een position paper pleit de ECTA voor een wettelijk kader voor de uitrol van infrastructuur voor emissievrije vrachtwagens. Zo moeten er volgens de organsiatie vanaf 2025 bij stedelijke knooppunten minimaal twee openbare laadstations voor elektrische vrachtwagens beschikbaar zijn. In 2030 moeten dat er zeker tien zijn.

Voor de verduurzaming van het langeafstandsvrachtverkeer, moet de Europese Commissie inzetten op het emissievrij maken van belangrijke goederencorridors. Om dat te realiseren wil de ECTA dat de EU erop toeziet dat landen voor 2030 het elektriciteitsnet verzwaren en een basisinfrastructuur voor waterstoftankstations bouwen.

Cruciaal

‘Voor transportondernemers is de beschikbaarheid van voldoende laad- en tankinfrastructuur cruciaal’, zegt Rob Aarse, beleidsadviseur duurzaamheid bij TLN. ‘Want wat heb je aan een emissievrije truck, als je die nergens kan opladen?’

Volgens Aarse zijn de Europese richtlijnen voor de aanleg van die infrastructuur veel te vrijblijvend. ‘Om transporteurs te garanderen dat zij in de toekomst hun elektrische of waterstof aangedreven vrachtwagen kunnen gebruiken, moet de Europese Commissie alle lidstaten bindende doelstellingen en quota voorschrijven.’