Schenk Tanktransport in handen van private-equityfonds

Overname

Het private-equityfonds Argos Wityu neemt een meerderheidsbelang in Schenk Tanktransport. De broers Harry en Arjan Schenk blijven beide aan als algemeen directeur van het familiebedrijf uit Papendrecht, tot er een opvolger is gevonden.

De huidige eigenaren behouden volgens een persbericht van de beide partijen ‘een aanzienlijk belang’ in het bedrijf. De gebroeders Schenk waren dinsdagochtend nog niet beschikbaar om hierover verdere details te verstrekken. ‘Met deze investering gaat Argos Wityu de gebroeders Schenk helpen om een ​​stabiele aandeelhouders- en managementtransitie voor het bedrijf te realiseren’, zo schrijven de partijen in de verklaring.

Argos Wityu is een private-equitygroep met kantoren in Brussel, Frankfurt, Genève, Luxemburg, Milaan en Parijs. Het fonds heeft meerderheidsbelangen in 75 bedrijven met een ondernemringswaarde van 25 miljoen tot 200 miljoen euro. Argos Wityu heeft daarmee 1 miljard euro onder beheer.

De private-equityinvesteerder is geen onbekende in de logistiek en industrie. Zo heeft het fonds deelnemingen in spoorvervoerder Lineas, kranenbedrijf Gantrex en de Franse LNG-specialist Valco. Argos Wityu volgt naar eigen zeggen een beleggingsstrategie waarbij ‘bedrijfstransformatie en groei centraal staan, in plaats van financiële hefboomwerking’.

Voortdurende consolidatie

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat de Schenk-groep in 2019 een omzet noteerde van 176,6 miljoen euro. In 2018 was dat 167 miljoen euro. De nettowinst bedroeg in 2019 7,7 miljoen euro, tegen 7,3 miljoen euro een jaar eerder.

Schenk Tanktransport is een familiebedrijf met bijna een eeuw aan geschiedenis. Harry en Arjan Schenk vormen de derde generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf. Zij hebben Schenk Tanktransport sinds de jaren tachtig omgevormd van een pure wegtransporteur van brandstoffen tot een logistieke dienstverlener voor industriële gassen, LNG, chemicaliën, brandstoffen, smeermiddelen, LPG, bitumen en vloeibare voedingsmiddelen.

Harry Schenk zegt ervan overtuigd te zijn ‘in Argos Wityu een sterke partner te hebben gevonden om de leidende marktpositie van Schenk te behouden en tegelijkertijd vorm te geven aan de voortdurende consolidatie in de markt. Met beide zijn we sterk gepositioneerd voor de huidige energietransitie en bijbehorende investeringen.’

900 trucks en tankwagens

Schenk heeft 1.600 werknemers in dienst. Vanuit haar kantoren in Nederland, Duitsland, België en Luxembourg beheert het bedrijf een netwerk van last-mile-aansluitingen met een vloot van 900 trucks en tankwagens. In Nederland biedt het concern intermodaal transport aan met een vloot tankcontainers. Schenk bedient daarmee de grootste Europese industrieregio’s voor tanktransport en intermodaal transport en is actief in de belangrijkste Europese havens.

Schenk tanktransport nam in mei van dit jaar de transport- en opslagactiviteiten van Eikelenboom Food Transport over. Met die overname ontstond binnen Schenk een food en feedtak met een omzet van ruim 20 miljoen euro en meer dan 100 medewerkers.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse marktautoriteiten en de ondernemingsraad.

Schenk Tanktransport in handen van private-equityfonds | NT

Schenk Tanktransport in handen van private-equityfonds

Overname

Het private-equityfonds Argos Wityu neemt een meerderheidsbelang in Schenk Tanktransport. De broers Harry en Arjan Schenk blijven beide aan als algemeen directeur van het familiebedrijf uit Papendrecht, tot er een opvolger is gevonden.

De huidige eigenaren behouden volgens een persbericht van de beide partijen ‘een aanzienlijk belang’ in het bedrijf. De gebroeders Schenk waren dinsdagochtend nog niet beschikbaar om hierover verdere details te verstrekken. ‘Met deze investering gaat Argos Wityu de gebroeders Schenk helpen om een ​​stabiele aandeelhouders- en managementtransitie voor het bedrijf te realiseren’, zo schrijven de partijen in de verklaring.

Argos Wityu is een private-equitygroep met kantoren in Brussel, Frankfurt, Genève, Luxemburg, Milaan en Parijs. Het fonds heeft meerderheidsbelangen in 75 bedrijven met een ondernemringswaarde van 25 miljoen tot 200 miljoen euro. Argos Wityu heeft daarmee 1 miljard euro onder beheer.

De private-equityinvesteerder is geen onbekende in de logistiek en industrie. Zo heeft het fonds deelnemingen in spoorvervoerder Lineas, kranenbedrijf Gantrex en de Franse LNG-specialist Valco. Argos Wityu volgt naar eigen zeggen een beleggingsstrategie waarbij ‘bedrijfstransformatie en groei centraal staan, in plaats van financiële hefboomwerking’.

Voortdurende consolidatie

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat de Schenk-groep in 2019 een omzet noteerde van 176,6 miljoen euro. In 2018 was dat 167 miljoen euro. De nettowinst bedroeg in 2019 7,7 miljoen euro, tegen 7,3 miljoen euro een jaar eerder.

Schenk Tanktransport is een familiebedrijf met bijna een eeuw aan geschiedenis. Harry en Arjan Schenk vormen de derde generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf. Zij hebben Schenk Tanktransport sinds de jaren tachtig omgevormd van een pure wegtransporteur van brandstoffen tot een logistieke dienstverlener voor industriële gassen, LNG, chemicaliën, brandstoffen, smeermiddelen, LPG, bitumen en vloeibare voedingsmiddelen.

Harry Schenk zegt ervan overtuigd te zijn ‘in Argos Wityu een sterke partner te hebben gevonden om de leidende marktpositie van Schenk te behouden en tegelijkertijd vorm te geven aan de voortdurende consolidatie in de markt. Met beide zijn we sterk gepositioneerd voor de huidige energietransitie en bijbehorende investeringen.’

900 trucks en tankwagens

Schenk heeft 1.600 werknemers in dienst. Vanuit haar kantoren in Nederland, Duitsland, België en Luxembourg beheert het bedrijf een netwerk van last-mile-aansluitingen met een vloot van 900 trucks en tankwagens. In Nederland biedt het concern intermodaal transport aan met een vloot tankcontainers. Schenk bedient daarmee de grootste Europese industrieregio’s voor tanktransport en intermodaal transport en is actief in de belangrijkste Europese havens.

Schenk tanktransport nam in mei van dit jaar de transport- en opslagactiviteiten van Eikelenboom Food Transport over. Met die overname ontstond binnen Schenk een food en feedtak met een omzet van ruim 20 miljoen euro en meer dan 100 medewerkers.

De transactie moet nog worden goedgekeurd door de Nederlandse marktautoriteiten en de ondernemingsraad.