Ewals heeft plannen met super-ecocombi in Duitsland

Volkswagenfabriek

Ewals Cargo Care werkt in Duitsland samen met Volkswagen aan inzet van super-ecocombi. De bedrijven willen de de 32 meter lange truck gebruiken op het terrein van de Volkwagenfabriek in Zwickau-Mosel. Als de Duitse overheid het toestaat, wil Ewals er ook de openbare weg op.

Ewals en Volkswagen hebben de afgelopen maanden een aantal tests gedaan om te onderzoeken of de super-ecocombi (SEC) inzetbaar is bij Volkswagen. Bij de laatste daarvan, op 2 april, heeft Ewals met de super-ecocombi de beoogde route op het fabrieksterrein afgelegd.

Ewals vreesde vooraf dat de bochten op het terrein moeilijkheden zouden opleveren voor de extra lange trucks. ‘In de praktijk bleek dit geen bottleneck’, stellen de bedrijven. Wel zijn er kleine aanpassingen nodig om de veiligheid te waarborgen. Ook kunnen pijlen op het wegdek de chauffeurs helpen om de bochten goed te kunnen maken, hebben Ewals en Volkswagen ondervonden.

Een uitdaging is nog de inzet van de super-ecocombi’s tijdens drukke momenten. Bij de wisseling van de ploegen in de fabriek neemt het aantal voetgangers op het terrein flink toe en uit de proeven blijkt dat de extra trailer dan voor onveilige situaties kan zorgen.

Openbare weg

Al met al is de 32-metertruck inzetbaar op het fabrieksterrein, concluderen de betrokken partijen. Ewals wil echter ook op de openbare weg buiten het fabrieksterrein gaan rijden met de SEC. ‘De volgende stap is om aan te kloppen bij lokale en nationale overheden in Duitsland’, meldt het bedrijf.

De SEC is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een dolly verbonden zijn.

Pogingen van Ewals om de extra lange truck in Nederland op de weg te brengen zijn tot nu toe mislukt. Het transportbedrijf kreeg van de RDW geen ontheffing voor een proef op de corridor tussen Rotterdam en Venlo . De rit met de SEC zou volgens de dienst te veel problemen en risico’s opleveren. Ewals moest daarna op zoek naar financiering voor nieuwe onderzoeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Ewals heeft plannen met super-ecocombi in Duitsland | NT

Ewals heeft plannen met super-ecocombi in Duitsland

Volkswagenfabriek

Ewals Cargo Care werkt in Duitsland samen met Volkswagen aan inzet van super-ecocombi. De bedrijven willen de de 32 meter lange truck gebruiken op het terrein van de Volkwagenfabriek in Zwickau-Mosel. Als de Duitse overheid het toestaat, wil Ewals er ook de openbare weg op.

Ewals en Volkswagen hebben de afgelopen maanden een aantal tests gedaan om te onderzoeken of de super-ecocombi (SEC) inzetbaar is bij Volkswagen. Bij de laatste daarvan, op 2 april, heeft Ewals met de super-ecocombi de beoogde route op het fabrieksterrein afgelegd.

Ewals vreesde vooraf dat de bochten op het terrein moeilijkheden zouden opleveren voor de extra lange trucks. ‘In de praktijk bleek dit geen bottleneck’, stellen de bedrijven. Wel zijn er kleine aanpassingen nodig om de veiligheid te waarborgen. Ook kunnen pijlen op het wegdek de chauffeurs helpen om de bochten goed te kunnen maken, hebben Ewals en Volkswagen ondervonden.

Een uitdaging is nog de inzet van de super-ecocombi’s tijdens drukke momenten. Bij de wisseling van de ploegen in de fabriek neemt het aantal voetgangers op het terrein flink toe en uit de proeven blijkt dat de extra trailer dan voor onveilige situaties kan zorgen.

Openbare weg

Al met al is de 32-metertruck inzetbaar op het fabrieksterrein, concluderen de betrokken partijen. Ewals wil echter ook op de openbare weg buiten het fabrieksterrein gaan rijden met de SEC. ‘De volgende stap is om aan te kloppen bij lokale en nationale overheden in Duitsland’, meldt het bedrijf.

De SEC is een 32 meter lange vrachtwagencombinatie die bestaat uit een trekker met twee trailers van 13,60 meter lengte die via een dolly verbonden zijn.

Pogingen van Ewals om de extra lange truck in Nederland op de weg te brengen zijn tot nu toe mislukt. Het transportbedrijf kreeg van de RDW geen ontheffing voor een proef op de corridor tussen Rotterdam en Venlo . De rit met de SEC zou volgens de dienst te veel problemen en risico’s opleveren. Ewals moest daarna op zoek naar financiering voor nieuwe onderzoeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement