Tot die voorspelling komt het Deense Sea-Intelligence, dat de prijsstijging van de afgelopen zeventien maanden heeft vergeleken met prijsfluctuaties in het verleden. Het bureau heeft daartoe een historische analyse gemaakt van schommelingen in de afgelopen twintig jaar van zijn eigen Composite Index, die het gemiddelde tariefniveau van alle vaargebieden weergeeft.

Het bureau vond vijf periodes met een relatief sterke prijsdaling, waaronder de financiële crisis van 2008/2009. Toen daalden de tarieven met gemiddeld 0,9% per week. In dat tempo kost het bijna achttien maanden om van het huidige tariefniveau terug te komen op een index van 1000, wat het bureau als ‘normaal’ betitelt.

Sterk dan gemiddeld

Maar de tariefdaling in 2008/2009 was sterker dan het gemiddelde van 0,6% in de vijf periodes met dalende tarieven. Als dit percentage als uitgangspunt wordt genomen, kost het 26 maanden voordat de index weer op duizend staat. Daarmee zouden de tarieven dus pas eind 2023 op het niveau zijn van het tweede kwartaal van vorig jaar, toen de huidige tarief-rally begon.

Volgens Sea-Intelligence speelt er echter nog iets mee. Uit de historische analyse blijkt dat tariefstijgingen meestal sneller gaan dan -dalingen, namelijk gemiddeld met een factor 1,8. Als die factor op de huidige situatie wordt toegepast, zijn er dertig maanden voor nodig om de stijging van de afgelopen zeventien maanden te ongedaan te maken. Daarmee zou het dus tot ver in 2024 gaan duren voor de tarieven weer op het ‘normale’ niveau liggen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding