Ondanks de problemen waar Bertschi in 2022 al mee te maken kreeg, nam de omzet van het bedrijf in dat jaar met 8% toe ten opzichte van 2021. De Zwitserse chemiegigant bereikte een omzet van 1,1 miljard Zwitserse frank, ongeveer 1,1 miljard euro. De organisatie zegt echter niks over het bedrijfsresultaat.

Het bedrijf geeft aan dat ze in 2022 veel last hadden van de sterke inflatie. Daarnaast heeft de chemische sector in Europa sterk te lijden gehad onder de hoge energieprijzen in de tweede helft van vorig jaar. Door de toegenomen kosten was er sprake van een stevige productiedaling en hebben producenten faciliteiten moeten sluiten. Spooroperators kampen ook met de hogere energieprijzen, wat ervoor zorgt dat Bertschi duurdere diensten moet aanbieden.

Bertschi verwacht dat deze ontwikkelingen zich in de eerste helft van dit jaar verder zullen versterken. De chemiespecialist hoopt desondanks op verbetering in het tweede half jaar. ‘We bevinden ons op dit moment in een goede positie, wat ervoor zorgt dat we zullen overleven in dit uitdagende milieu. En we zijn voorzichtig optimistisch dat de vraag zich in de tweede helft van het jaar herstelt’, zegt ceo Jan Arnet.

Nieuwe railterminal

Daarnaast laat het bedrijf weten in 2022 een aantal grote investeringen te hebben gedaan. De chemiereus stak hier vorig jaar 120 miljoen in. Dit bedrag ging onder andere naar de uitbreiding van de tank- en silocontainervloot met 5% naar 42.000 eenheden en naar digitalisering. Ook werd de capaciteit van de spoorterminal in Terneuzen vorig jaar verdubbeld.

In 2022 heeft Bertschi bovendien de bouw afgerond van een logistiek centrum waar gevaarlijke vloeibare chemicaliën opgeslagen kunnen worden vlakbij Shanghai. Na een proefperiode heeft de faciliteit in januari van dit jaar de definitieve exploitatievergunning gekregen. Er is plaats voor 25.000 ton vloeibare producten voor opslag in tankcontainers en  voor 25.000 ton verpakte goederen.

Ook dit jaar staan nieuwe investeringen op de planning. Zo is het bedrijf begonnen met de bouw van een nieuwe railterminal in Antwerpen. Daarnaast wil het bedrijf de Bertschi-terminal in Rotterdam dit jaar nog met 20.000 vierkante meter uitbouwen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement