Binnen de Rotterdamse haven gingen al enkele weken geruchten dat de Car Terminal verkocht zou worden, maar Broekman-topman Raymond Riemen ontkende toen dat dat aan de orde was. Dat Cobelfret de koper is, is niet verassend. De Belgische groep exploiteert aan de Brittanniëhaven een ro/ro-terminal met een oppervlakte van 28 hectare, die grenst aan de Car Terminal.

In een persbericht laat Broekman weten dat het voltallige personeel en alle klanten van Broekman Automotive gaan over naar C.RO Ports. Volgens de groep verbetert daarmee de continuïteit voor personeel en klanten door deze overgang. De terminal aan de Brittanniëhaven heeft een capaciteit van 35.000 auto’s, waarvan 22.000 overdekte plaatsen. Het terrein is ontsloten via weg, spoor en water.

Broekman, van oorsprong een cargadoorsbedrijf, heeft zich dertig jaar lang bezig gehouden met de logistiek van auto’s en auto-onderdelen. De laatste jaren heeft de groep de bakens steeds meer verzet richting logistiek en distributie, vooral in de chemie. Op dat gebied zijn een aantal overnames gedaan, terwijl onder meer de binnenvaartafdeling werd verkocht.

Riemen noemt ‘de verkoop van een single focus terminal met een beperkte synergie voor de rest van de groep een logische vervolgstap’. Directeur Anton Las van C.RO Ports laat optekenen dat de Car Terminal ‘een ideale locatie is om de groeiambitie als ro/ro-terminal te realiseren met meer ruimte en een deepsea-aansluiting’.