Eerder had dit consortium al de noodzakelijk voorstudie mogen uitvoeren. De beslissing werd al eind december genomen, maar Duinkerken heeft dat nu pas bekendgemaakt. De selectie is het resultaat van een openbare oproep naar projectvoorstellen.

De winnaars moeten eerst een meer diepgaande studie opstellen over de beste manier om het project te realiseren. Voorlopig denkt Duinkerken aan een gefaseerde uitvoering, met als eerste deelproject de bouw van een LNG-vulstation voor tankwagens, gevolgd door die van een bunkerschip en de noodzakelijke kade-aanpassingen om het een schip met een laadcapaciteit tot 2.000 m³ mogelijk te maken aan te leggen.

Naar gelang de marktevolutie kan daar later de bouw van een speciale pier voor LNG-bunkering bijkomen, geschikt voor schepen van 2.000 tot 20.000 m³. Gaz-Opale, een dochter van Dunkerque LNG, zal de installaties uitbaten. Exmar zal instaan voor de studies, engineering en bouw van het bunkerschip, via dochterbedrijf Exmar Shipmanagement.

Beide partijen bereiden nu een overeenkomsttekst en een aanvraag voor Europese cofinanciering vanuit het Ten-T-programma voor. Die aanvraag moet, via de betrokken lidstaten, de Europese administratie uiterlijk 26 februari bereiken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement