De containerdivisie, die goed is voor de helft van de inkomsten van het bedrijf, zag met 16% dalen tot 4,6 miljard dollar als gevolg van de ontzettend lage vrachttarieven in de eerste helft van het jaar. Het resultaat van de containerrederij zakte daardoor verder weg tot een verlies van 280 miljoen dollar. Dat is meer dan drie maal zoveel als het verlies van vorig jaar.

De volumes van de rederij stegen gemiddeld met 6%. Dat is met name te danken aan een toegenomen vraag in het laatste kwartaal van 2016, toen de Trans-Pacifische volumes met 11% stegen en de Azië-Europa volumes met 2%, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

‘Hoewel de vrachttarieven aan het einde van het fiscale jaar verbeterden, wat een toename in vraag reflecteert, is het gat tussen vraag en aanbod nog niet gedicht waardoor een afgenomen omzet heeft geleid tot een groter verlies dan vorig jaar’, schrijft de rederij in een toelichting op de cijfers.

De bulkdivisie, die het gros van de overige omzet binnenbrengt, zag ook een verslechtering van het resultaat. De divisie dook van een winst van 219 miljoen dollar naar ene verlies van 85 miljoen dollar.

Hoewel de droge bulkmarkt aan het herstellen is van historisch lage chartertarieven was de impact van de neerwaartse spiraal aan het begin van het jaar, toen de Baltic Dry index voor het eerst onder de 300 punten dook, kon “K” Line ondanks een focus op kostenbesparing en de verkoop van inefficiënte schepen de lage omzet van de eerste helft van het jaar niet tegengaan. Daardoor dook het resultaat van dit segment verder in het rood. Daarbovenop hadden ook de auto- en LNG-schepen te maken met een afgenomen vraag en omzet- en winstdalingen, waardoor de bulkdivisie de rode cijfers in dook.

Volgend jaar verwacht de rederij zijn weer geld op te leveren voor zijn aandeelhouders, als gevolg van verbeteringen in zowel de container- als bulkmarkt. De voorlopige winstverwachting wordt geraamd op een plus van 187 miljoen dollar.