‘Zelflosverbod levert 100 nieuwe havenbanen op’

Rotterdam

Een akkoord tussen de Internationale transportbond ITF en redersorganisatie JNG levert honderd nieuwe banen in de sjorsector van de Rotterdamse haven op.

Dat stelt Niek Stam die als bestuurder van FNV Havens binnen de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) al jarenlang strijdt voor een verbod op ‘zelflossers’. Daarbij worden bemanningsleden in aanloophavens ingezet voor stuwadoorsarbeid, het laden en lossen van de schepen waar ze op varen. Dat is transportbonden overal ter wereld al decennialang een doorn in het ook. Onveilig, en broodroof op havenwerkers, stellen ze.

De bepaling dat het laden en lossen van zeeschepen, inclusief sjorren ofwel vast- en losmaken van lading, alleen door erkende havenwerkers gedaan mag worden, maakt deel uit van de International Bargaining Forum Agreement. De ITF en de de Joint Negotiation Group (JNG) van werkgevers uit de internationale zeevaart zijn tijdens een onderhandelingsronde in Manilla overeengekomen dat het verbod op zelflossen wordt opgenomen in de zogenoemde Dockers’ Clause.

Volgens Torben Seebold van de Duitse transportbond ver.di kan het verbod met onmiddellijke ingang worden afgedwongen in havens aan de Oostzee, in Noordwest-Europa en in Canada. Uiterlijk begin 2020 moet het door alle schepen in die regio’s worden nageleefd. Het akkoord kwam overigens niet toevallig in Manilla tot stand. Volgens ITF-president is de Filippijnse Container Terminal Services Inc. (ICTSI) een van de grootste zondaars.

Een bron uit de Rotterdamse sjorsector zegt de door Stam geclaimde banenwinst te kunnen plaatsen. ‘Op grote containerschepen gebeurt het nauwelijks, want daar zijn de bemanningen veel te klein voor. Maar op feeder- en shortseaschepen worden de containers wel vaak door zeelieden vast- en losgemaakt en dat gaat om duizenden schepen per jaar. Dat zou best om honderd banen kunnen gaan.’ Binnen Nederland gaat het overigens ook om Moerdijk en Vlissingen.

Niek Stam zegt dat de overeenkomst ‘een eind maakt aan een vorm van moderne slavernij’. Hij stelt verder dat ‘onderbetaalde scheepsbemanningen niet langer kunnen worden misbruikt’. Volgens ITF-president Paddy Crumlin varen zowel de havenwerkers als de zeelieden wel bij het verbod op zelflossen omdat het de veiligheid in de betrokken havens ten goede komt en de kans op uitbuiting verkleint.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

De schijnheiligheid van Stam waar we niets aan hebben. Alleen woorden maar geen daden De sjorverordening heeft nog steeds 170 m staan.

Geplaatst door: Jan Jacobs op
‘Zelflosverbod levert 100 nieuwe havenbanen op’ | NT

‘Zelflosverbod levert 100 nieuwe havenbanen op’

Rotterdam

Een akkoord tussen de Internationale transportbond ITF en redersorganisatie JNG levert honderd nieuwe banen in de sjorsector van de Rotterdamse haven op.

Dat stelt Niek Stam die als bestuurder van FNV Havens binnen de Internationale Transportarbeiders Federatie (ITF) al jarenlang strijdt voor een verbod op ‘zelflossers’. Daarbij worden bemanningsleden in aanloophavens ingezet voor stuwadoorsarbeid, het laden en lossen van de schepen waar ze op varen. Dat is transportbonden overal ter wereld al decennialang een doorn in het ook. Onveilig, en broodroof op havenwerkers, stellen ze.

De bepaling dat het laden en lossen van zeeschepen, inclusief sjorren ofwel vast- en losmaken van lading, alleen door erkende havenwerkers gedaan mag worden, maakt deel uit van de International Bargaining Forum Agreement. De ITF en de de Joint Negotiation Group (JNG) van werkgevers uit de internationale zeevaart zijn tijdens een onderhandelingsronde in Manilla overeengekomen dat het verbod op zelflossen wordt opgenomen in de zogenoemde Dockers’ Clause.

Volgens Torben Seebold van de Duitse transportbond ver.di kan het verbod met onmiddellijke ingang worden afgedwongen in havens aan de Oostzee, in Noordwest-Europa en in Canada. Uiterlijk begin 2020 moet het door alle schepen in die regio’s worden nageleefd. Het akkoord kwam overigens niet toevallig in Manilla tot stand. Volgens ITF-president is de Filippijnse Container Terminal Services Inc. (ICTSI) een van de grootste zondaars.

Een bron uit de Rotterdamse sjorsector zegt de door Stam geclaimde banenwinst te kunnen plaatsen. ‘Op grote containerschepen gebeurt het nauwelijks, want daar zijn de bemanningen veel te klein voor. Maar op feeder- en shortseaschepen worden de containers wel vaak door zeelieden vast- en losgemaakt en dat gaat om duizenden schepen per jaar. Dat zou best om honderd banen kunnen gaan.’ Binnen Nederland gaat het overigens ook om Moerdijk en Vlissingen.

Niek Stam zegt dat de overeenkomst ‘een eind maakt aan een vorm van moderne slavernij’. Hij stelt verder dat ‘onderbetaalde scheepsbemanningen niet langer kunnen worden misbruikt’. Volgens ITF-president Paddy Crumlin varen zowel de havenwerkers als de zeelieden wel bij het verbod op zelflossen omdat het de veiligheid in de betrokken havens ten goede komt en de kans op uitbuiting verkleint.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Reacties

De schijnheiligheid van Stam waar we niets aan hebben. Alleen woorden maar geen daden De sjorverordening heeft nog steeds 170 m staan.

Geplaatst door: Jan Jacobs op