Fredriksen dumpt DHT-belang en koopt containerschepen

Diversificatie

De Noorse scheepvaartmagnaat John Fredriksen heeft zijn belang in tankerrederij DHT verkocht, nadat herhaaldelijke pogingen om het bedrijf over te nemen mislukten. Met de opbrengst van de verkoop breidt Fredriksen nu zijn containervloot uit.

De overnamepoging van Fredriksen zorgde vorig jaar voor veel commotie in de tankermarkt. De scheepvaartmagnaat bracht in februari een vijandig bod op DHT uit middels zijn eigen tankerrederij Frontline. Als die poging zou slagen zou de grootste  beursgenoteerde tankvaartonderneming ter wereld ontstaan, met een vloot van 39 VLCC’s.

DHT moest echter niets weten van een overname en wees het bod stellig af. Ook nam de rederij maatregelen om te voorkomen dat Fredriksen zijn gelijktijdig verworven belang van 16,4% verder kon uitbouwen.

De poging mondde uit in een publiek moddergooien waarbij Frontline onder meer de dubbele CEO-structuur van DHT bekritiseerde om DHT-aandeelhouders te verleiden in te stemmen met de overname. Die zet werd door DHT strategisch teniet gedaan door zelf op overnamepad te gaan en met tankerrederij BW de acquisitie van diens elf VLCC’s overeen te komen. Daardoor steeg de waarde van het bedrijf en wist DHT zijn aandeelhouders tevreden te houden, met uitzondering van Fredriksen die de deal via een rechtszaak probeerde te blokkeren maar daar niet in slaagde.

Ruim een jaar later heeft Fredriksen besloten zijn belang in DHT, met een bescheiden winst, te verkopen. Volgens de Noorse zakenkrant Dagen Naeringsliv heeft Fredriksen daarmee in totaal 2,1 miljoen dollar verdiend.

Ondanks die winst boekte Frontline over het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van 14 miljoen dollar. De tankermarkt zit momenteel in het slop als gevolg van overcapaciteit.

Kort na de verkoop van het belang in DHT heeft Fredriksen via zijn investeringsvehikel Ship Finance International vier nieuwe containerschepen van 14.000 teu gekocht, die het bedrijf in ieder geval tot en met 2024 zal verhuren aan een niet bij naam genoemde ‘vooroplopende Aziatische containerrederij’.

In een beursverklaring zegt CEO Ole Hjertaker van Ship Finance International dat de acquisitie van de vier schepen ‘de kracht om duurzame groei en voortzettende diversificatie’ van de onderneming toont. ‘We gebruiken een deel van pas verworven nieuw kapitaal, maar behouden capaciteit voor andere kansen’, zegt hij.

Ship Finance International heeft een grote vloot van tankers, bulk carriers, car carriers en containerschepen. Die laatste verhuurt het bedrijf aan Maersk Line, MSC, Hamburg Süd en het Zuid-Koreaanse Heung-A.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Fredriksen dumpt DHT-belang en koopt containerschepen | NT

Fredriksen dumpt DHT-belang en koopt containerschepen

Diversificatie

De Noorse scheepvaartmagnaat John Fredriksen heeft zijn belang in tankerrederij DHT verkocht, nadat herhaaldelijke pogingen om het bedrijf over te nemen mislukten. Met de opbrengst van de verkoop breidt Fredriksen nu zijn containervloot uit.

De overnamepoging van Fredriksen zorgde vorig jaar voor veel commotie in de tankermarkt. De scheepvaartmagnaat bracht in februari een vijandig bod op DHT uit middels zijn eigen tankerrederij Frontline. Als die poging zou slagen zou de grootste  beursgenoteerde tankvaartonderneming ter wereld ontstaan, met een vloot van 39 VLCC’s.

DHT moest echter niets weten van een overname en wees het bod stellig af. Ook nam de rederij maatregelen om te voorkomen dat Fredriksen zijn gelijktijdig verworven belang van 16,4% verder kon uitbouwen.

De poging mondde uit in een publiek moddergooien waarbij Frontline onder meer de dubbele CEO-structuur van DHT bekritiseerde om DHT-aandeelhouders te verleiden in te stemmen met de overname. Die zet werd door DHT strategisch teniet gedaan door zelf op overnamepad te gaan en met tankerrederij BW de acquisitie van diens elf VLCC’s overeen te komen. Daardoor steeg de waarde van het bedrijf en wist DHT zijn aandeelhouders tevreden te houden, met uitzondering van Fredriksen die de deal via een rechtszaak probeerde te blokkeren maar daar niet in slaagde.

Ruim een jaar later heeft Fredriksen besloten zijn belang in DHT, met een bescheiden winst, te verkopen. Volgens de Noorse zakenkrant Dagen Naeringsliv heeft Fredriksen daarmee in totaal 2,1 miljoen dollar verdiend.

Ondanks die winst boekte Frontline over het eerste kwartaal van dit jaar een nettoverlies van 14 miljoen dollar. De tankermarkt zit momenteel in het slop als gevolg van overcapaciteit.

Kort na de verkoop van het belang in DHT heeft Fredriksen via zijn investeringsvehikel Ship Finance International vier nieuwe containerschepen van 14.000 teu gekocht, die het bedrijf in ieder geval tot en met 2024 zal verhuren aan een niet bij naam genoemde ‘vooroplopende Aziatische containerrederij’.

In een beursverklaring zegt CEO Ole Hjertaker van Ship Finance International dat de acquisitie van de vier schepen ‘de kracht om duurzame groei en voortzettende diversificatie’ van de onderneming toont. ‘We gebruiken een deel van pas verworven nieuw kapitaal, maar behouden capaciteit voor andere kansen’, zegt hij.

Ship Finance International heeft een grote vloot van tankers, bulk carriers, car carriers en containerschepen. Die laatste verhuurt het bedrijf aan Maersk Line, MSC, Hamburg Süd en het Zuid-Koreaanse Heung-A.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement