Start-up Bunker Connect maakt bunkerprijzen transparant

Start-up monitor

Deze week in de start-up monitor een gesprek met oprichter Mounir Bendouch van Bunker Connect uit Rotterdam. ‘We maken een einde aan de hoge marges van bunker traders.’ Wat is je elevator pitch in een paar zinnen? De brandstofinkoop door schepen gaat nu vaak via traders. Dat is duur en niet transparant, terwijl het om…

Bunker Connect, Mounir Bendouch

Deze week in de start-up monitor een gesprek met oprichter Mounir Bendouch van Bunker Connect uit Rotterdam. ‘We maken een einde aan de hoge marges van bunker traders.’

Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

De brandstofinkoop door schepen gaat nu vaak via traders. Dat is duur en niet transparant, terwijl het om veel geld gaat. Via Bunker Connect kun je direct bij de brandstofleverancier inkopen. Daardoor worden alle prijzen transparant, bespaar je geld en krijg je volledig inzicht in je eigen inkoopproces.

Welk probleem los je daarmee op?

Nu bepaalt de trader vaak bij welke leverancier iemand moet bunkeren en voor welke prijs. Communicatie gaat via telefoon en e-mail. Als je digitaal via ons platform inkoopt, krijg je een betere prijs en kun je de kwaliteit per leverancier mee laten wegen in je beslissing.

Nu bepaalt de trader vaak bij welke leverancier iemand moet bunkeren en voor welke prijs.

Bestaat er niet al zoiets?

Nee. De huidige initiatieven zijn zeer beperkt en vaak gekoppeld aan één leverancier. De klant kan dan digitaal een offerte aanvragen, maar het is geen onafhankelijk platform waar iedereen met elkaar kan handelen. Traders zijn erbij gebaat de handel zo ondoorzichtig mogelijk te houden. Dat is omdat ze willen voorkomen dat jij rechtstreeks naar de brandstofleveranciers gaat. Zonder digitaal platform is het heel moeilijk de leveranciers direct te bereiken, want je gaat niet zelf overal rondbellen. Nu kun je via ons automatisch een veiling starten onder alle leveranciers in een haven. Dat zijn er bijvoorbeeld in Rotterdam ongeveer vijftien.

Wat is het verdienmodel?

Wij vragen een vaste fee van 2 dollar per geleverde ton aan de brandstofleverancier. De rederij voert bij de bieding zijn betalingstermijn in, de gewenste soort brandstof, tijd en locatie. Dan kan de leverancier daar rekening mee houden bij zijn offerte. Zodra een klant een bieding accepteert, is er sprake van een koopovereenkomst tussen de rederij en de brandstofleverancier. De klant betaalt zelf de brandstof aan de leverancier, daar zitten wij niet tussen. Wij factureren achteraf onze fee aan de brandstofleverancier.

Gaat het klanten om gemak of 0m de prijs?

Toen we startten dachten we dat het om de prijs ging vanwege de hoge marges bij traders. Maar we merken nu dat rederijen het belangrijk vinden om hun proces te digitaliseren en inzicht in de brandstofkwaliteit te krijgen. Want als daar iets mis mee is, kan het hele schip vastlopen. Bunker Connect is dus meer een inkoopsysteem dan een prijsvergelijker.

Hoe kun je de brandstofkwaliteit meewegen in je beslissing?

Je kunt zelf de leveranciers een rating geven en je kwaliteitsrapporten uploaden, zodat je de volgende keer weet of je tevreden was over deze leverancier. De ratings zijn nu nog intern per klant te zien, maar in de toekomst gaan we ervoor zorgen dat klanten de beoordelingen met elkaar kunnen delen.

Waar is Bunker Connect al actief?

In de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en we zijn bezig met de uitrol in Singapore. Zodra onze klanten een nieuwe haven aandoen, gaan we met de lokale brandstofleveranciers in gesprek om ook hen aan te sluiten.

Maak je al winst?

Onze doelstelling is om dit jaar break-even te draaien. De meeste kosten bestaan uit personeelskosten voor de ontwikkeling en uitbreiding. Voorlopig hebben we genoeg kapitaal om door te groeien. Onze investeerders zijn mensen die dicht bij ons staan.

De meeste kosten bestaan uit personeelskosten.

Welke lessen heb je geleerd?

Vroeger werden we weleens gebruikt door rederijen als een soort prijsvergelijking. We hebben geleerd tegen klanten te zeggen dat het niet de bedoeling is dat ze ons gebruiken om marktprijzen op te vragen. Als je een aanvraag erin zet, is het wel de bedoeling dat je een bod daadwerkelijk accepteert. Anders krijgt een leverancier vervolgens via een trader opnieuw dezelfde aanvraag binnen. Dat schiet niet op. Ook dachten we eerst dat brandstofleveranciers onze komst misschien niet zouden zien zitten, omdat we transparantie in de prijzen brengen. Maar die kunnen hun klanten nu ook niet zelf bereiken, de traders bepalen wie met wie zaken doet. Wij geven iedereen een eerlijke kans en laten het aan de klant over met welke brandstof­leverancier hij in zee gaat.

Naam: Bunker Connect
Opgericht: Maart 2016
Door: Mounir Bendouch (26) en Konstantin Kaminski (29)
Aantal medewerkers: 4

Start-up Bunker Connect maakt bunkerprijzen transparant | NT

Start-up Bunker Connect maakt bunkerprijzen transparant

Start-up monitor

Deze week in de start-up monitor een gesprek met oprichter Mounir Bendouch van Bunker Connect uit Rotterdam. ‘We maken een einde aan de hoge marges van bunker traders.’ Wat is je elevator pitch in een paar zinnen? De brandstofinkoop door schepen gaat nu vaak via traders. Dat is duur en niet transparant, terwijl het om…

Bunker Connect, Mounir Bendouch

Deze week in de start-up monitor een gesprek met oprichter Mounir Bendouch van Bunker Connect uit Rotterdam. ‘We maken een einde aan de hoge marges van bunker traders.’

Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

De brandstofinkoop door schepen gaat nu vaak via traders. Dat is duur en niet transparant, terwijl het om veel geld gaat. Via Bunker Connect kun je direct bij de brandstofleverancier inkopen. Daardoor worden alle prijzen transparant, bespaar je geld en krijg je volledig inzicht in je eigen inkoopproces.

Welk probleem los je daarmee op?

Nu bepaalt de trader vaak bij welke leverancier iemand moet bunkeren en voor welke prijs. Communicatie gaat via telefoon en e-mail. Als je digitaal via ons platform inkoopt, krijg je een betere prijs en kun je de kwaliteit per leverancier mee laten wegen in je beslissing.

Nu bepaalt de trader vaak bij welke leverancier iemand moet bunkeren en voor welke prijs.

Bestaat er niet al zoiets?

Nee. De huidige initiatieven zijn zeer beperkt en vaak gekoppeld aan één leverancier. De klant kan dan digitaal een offerte aanvragen, maar het is geen onafhankelijk platform waar iedereen met elkaar kan handelen. Traders zijn erbij gebaat de handel zo ondoorzichtig mogelijk te houden. Dat is omdat ze willen voorkomen dat jij rechtstreeks naar de brandstofleveranciers gaat. Zonder digitaal platform is het heel moeilijk de leveranciers direct te bereiken, want je gaat niet zelf overal rondbellen. Nu kun je via ons automatisch een veiling starten onder alle leveranciers in een haven. Dat zijn er bijvoorbeeld in Rotterdam ongeveer vijftien.

Wat is het verdienmodel?

Wij vragen een vaste fee van 2 dollar per geleverde ton aan de brandstofleverancier. De rederij voert bij de bieding zijn betalingstermijn in, de gewenste soort brandstof, tijd en locatie. Dan kan de leverancier daar rekening mee houden bij zijn offerte. Zodra een klant een bieding accepteert, is er sprake van een koopovereenkomst tussen de rederij en de brandstofleverancier. De klant betaalt zelf de brandstof aan de leverancier, daar zitten wij niet tussen. Wij factureren achteraf onze fee aan de brandstofleverancier.

Gaat het klanten om gemak of 0m de prijs?

Toen we startten dachten we dat het om de prijs ging vanwege de hoge marges bij traders. Maar we merken nu dat rederijen het belangrijk vinden om hun proces te digitaliseren en inzicht in de brandstofkwaliteit te krijgen. Want als daar iets mis mee is, kan het hele schip vastlopen. Bunker Connect is dus meer een inkoopsysteem dan een prijsvergelijker.

Hoe kun je de brandstofkwaliteit meewegen in je beslissing?

Je kunt zelf de leveranciers een rating geven en je kwaliteitsrapporten uploaden, zodat je de volgende keer weet of je tevreden was over deze leverancier. De ratings zijn nu nog intern per klant te zien, maar in de toekomst gaan we ervoor zorgen dat klanten de beoordelingen met elkaar kunnen delen.

Waar is Bunker Connect al actief?

In de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen en we zijn bezig met de uitrol in Singapore. Zodra onze klanten een nieuwe haven aandoen, gaan we met de lokale brandstofleveranciers in gesprek om ook hen aan te sluiten.

Maak je al winst?

Onze doelstelling is om dit jaar break-even te draaien. De meeste kosten bestaan uit personeelskosten voor de ontwikkeling en uitbreiding. Voorlopig hebben we genoeg kapitaal om door te groeien. Onze investeerders zijn mensen die dicht bij ons staan.

De meeste kosten bestaan uit personeelskosten.

Welke lessen heb je geleerd?

Vroeger werden we weleens gebruikt door rederijen als een soort prijsvergelijking. We hebben geleerd tegen klanten te zeggen dat het niet de bedoeling is dat ze ons gebruiken om marktprijzen op te vragen. Als je een aanvraag erin zet, is het wel de bedoeling dat je een bod daadwerkelijk accepteert. Anders krijgt een leverancier vervolgens via een trader opnieuw dezelfde aanvraag binnen. Dat schiet niet op. Ook dachten we eerst dat brandstofleveranciers onze komst misschien niet zouden zien zitten, omdat we transparantie in de prijzen brengen. Maar die kunnen hun klanten nu ook niet zelf bereiken, de traders bepalen wie met wie zaken doet. Wij geven iedereen een eerlijke kans en laten het aan de klant over met welke brandstof­leverancier hij in zee gaat.

Naam: Bunker Connect
Opgericht: Maart 2016
Door: Mounir Bendouch (26) en Konstantin Kaminski (29)
Aantal medewerkers: 4