‘Venta Maersk’ voltooit als eerste containerschip de Arctische route

Noordelijke Zeeroute

De ‘Venta Maersk’ heeft als eerste containerschip de Noordelijke Zeeroute van Azië naar Europa afgelegd. Het schip (3.600 teu) vertrok op 23 augustus vanuit Vladivostok naar Bremerhaven. Daarbij werd gebruik gemaakt van ultra-laagzwavelige brandstof. 

De reis diende als verkenning om te zien of de Noordelijke Zeeroute in de toekomst als alternatief kan dienen voor de langere route van Azië naar Europa via het Suezkanaal.

De ‘Venta Maersk’ is een nieuw schip, gebouwd onder de hoogste ijsklasse. Daardoor kan het temperaturen van -25 graden Celsius weerstaan. De reis over de Noordelijke Zeeroute was de maidenreis van het schip, dat in juli is opgeleverd en in Europa dienst zal doen voor Maersk’s intra-Europese carrier Seago Line. Het schip is aan zijn reguliere dienst begonnen en is onderweg van Bremerhaven naar Sint Petersburg.

‘Venta Maersk’ voltooit als eerste containerschip de Arctische route | NT

‘Venta Maersk’ voltooit als eerste containerschip de Arctische route

Noordelijke Zeeroute

De ‘Venta Maersk’ heeft als eerste containerschip de Noordelijke Zeeroute van Azië naar Europa afgelegd. Het schip (3.600 teu) vertrok op 23 augustus vanuit Vladivostok naar Bremerhaven. Daarbij werd gebruik gemaakt van ultra-laagzwavelige brandstof. 

De reis diende als verkenning om te zien of de Noordelijke Zeeroute in de toekomst als alternatief kan dienen voor de langere route van Azië naar Europa via het Suezkanaal.

De ‘Venta Maersk’ is een nieuw schip, gebouwd onder de hoogste ijsklasse. Daardoor kan het temperaturen van -25 graden Celsius weerstaan. De reis over de Noordelijke Zeeroute was de maidenreis van het schip, dat in juli is opgeleverd en in Europa dienst zal doen voor Maersk’s intra-Europese carrier Seago Line. Het schip is aan zijn reguliere dienst begonnen en is onderweg van Bremerhaven naar Sint Petersburg.