Mondiaal groeide het aantal containerschepen vorig jaar met 4%, waarmee het de prognoses van een stijging van 3 tot 3,5% heeft overtroffen, schrijft Alphaliner. De totale capaciteit kwam daarmee op 1 januari 2020 uit op 23,23 miljoen teu, tegenover 22,34 miljoen teu een jaar eerder.

De toename komt vooral doordat er minder schepen zijn gesloopt dan aanvankelijk werd voorspeld. Schattingen liepen uiteen van 300.000 tot 350.000 teu, maar uiteindelijk werd er afgelopen jaar ‘slechts’ 207.518 teu uit de vloot gehaald. De totale capaciteit van de schepen die in de vaart zijn genomen, voldeed met 1,06 miljoen teu juist wel aan de verwachtingen.

Chartertarieven

Dat er minder schepen naar de sloop zijn gebracht, komt volgens het databureau door de gunstige chartertarieven. Die stegen vorig jaar met 44%, doordat honderden schepen werden uitgerust met scrubbers en daardoor tijdelijk uit de vaart werden gehaald. De vraag naar vervangende schepen nam hierdoor flink toe, met een forse stijging van de tarieven als gevolg.

Ondanks de hogere chartertarieven, is het aantal orders vorig jaar flink afgezwakt. In 2019 werden er 97 schepen van in totaal 783.901 teu besteld. Een jaar eerder waren dat 213 schepen met een totaal van 1,297 miljoen teu.