De concurrentiespecialisten van de Europese Commissie hebben de sectorvertegenwoordigers laten weten dat ze wel op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de lijnvaart, maar dat ze die puur beschouwen als een gevolg van de enorme marktvraag die door de coronacrisis is ontstaan. De Brusselse richtlijnen bieden volgens hen geen mogelijkheid om hiervoor een officieel onderzoek in te stellen.
Bespreken
Het enige wat de Europese Commissie de verladers en expediteurs kon beloven, is dat ze weer eens om de (waarschijnlijk digitale) tafel gaat zitten met de Federal Maritime Commission (FMC) uit de VS en het Chinese ministerie van handel om de situatie in de internationale scheepvaart te bespreken. Zo’n ’trialoog’ vindt eens in de zoveel tijd plaats, en aangezien de laatste keer in 2019 was, is het een goed moment om de koppen weer eens bij elkaar te steken, aldus Brussel.
De ESC en Clecat lijken zich niet neer te leggen bij het Brusselse ‘nee’ tegen een onderzoek. De twee belangenorganisaties zeggen nu te gaan bekijken of er mogelijkheden zijn om een officiële klacht in te dienen over de containerrederijen.
‘De allianties van rederijen zijn nu de poortwachters van de internationale handel en spelen een cruciale rol in het concurrentievermogen van vele bedrijven. Ze zouden hun privileges niet zo behoren te misbruiken als vandaag de dag het geval is,’ stellen de verladers- en expediteursorganisatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?