Dit stelt de Britse scheepvaartkrant Lloyd’s List, die zich opwindt over het feit dat de kanaalautoriteit schip en bemanning al wekenlang in gijzeling houdt. Het feit dat de Egyptenaren een ruim viermaal zo hoge claim, 916 miljoen dollar, hebben gepresenteerd, getuigt volgens de Britse krant van kwade wil. Dat bedrag omvat onder meer een ‘bergingsbonus’ van 300 miljoen dollar, een in de maritiem sector onbestaand fenomeen.

Omet kanaal

De krant komt tot 225 miljoen dollar op basis van de dagelijkse omzet van het kanaal, gemiddeld vijftien miljoen dollar per dag, vermeerderd met de bergingskosten, die waarschijnlijk enkele tientallen miljoenen zullen bedragen. Die komen overigens in principe volledig voor rekening van de verzekeraar van de rederij omdat de SCA in zijn algemene voorwaarden elke aansprakelijkheid uitsluit.

‘Een post om sorry te zeggen voor het ongemak is redelijk. Tel alles op en er is niets dat een bedrag van 225 miljoen niet ruimschoots zou dekken’, aldus Lloyds List. Ze stelt verder dat ‘zeevarenden mensen zijn, geen onderhandelingswaar’. De SCA heeft eind vorige week wel aangekondigd dat twee Indiase bemanningsleden op grond van ‘dringende persoonlijke omstandigheden’ van boord mogen.

Containers

Intussen circuleren er berichten dat Evergreen, de huurder van het schip, de mogelijkheden onderzoekt om containers van het schip te halen en die door andere schepen te laten afleveren. De Taiwanese rederij zei al eerder te onderzoeken of schip en lading juridisch ‘separaat’ kunnen worden behandeld.

In zo’n scenario zou het 400 meter lange schip naar alle waarschijnlijkheid wel eerst naar een containerterminal in de buurt moeten om te lossen. Zoals bekend ligt de ‘Ever Given’ voor anker op het Great Bitter Lake, dat onderdeel is van het kanaal. Ter plekke containers van het schip halen, zou een uiterst complexe en kostbare operatie worden.

Het komt vaker voor dat een vaarweg- of havenbeheerder na een succesvolle berging conservatoir beslag laat leggen op een schip om vorderingen zeker te stellen. In de meeste gevallen leidt dat ertoe dat de scheepseigenaar na onderhandelingen bankgaranties voor de betaling afgeeft, waarna de beslagleggende partij het schip laat gaan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding