Shell breidt lng-vloot in rap tempo uit

nieuwbouwprogramma

Shell Tankers breidt zijn nieuwbouwprogramma voor lng-tankers uit met zes tot 24 schepen.

Het energieconcern heeft daartoe langlopende chartercontracten gesloten met de Noorse rederij Knutsen, het Koreaanse Pan Ocean en een groep investeerders, die via J.P. Morgan Asset Management belegt. De schepen zijn besteld bij twee divisies van het Koreaanse Hyundai-concern, Hyundai Heavy Industries en Hyundai Samho Heavy Industries.

Ze krijgen een capaciteit van 174.000 kubieke meter, een standaardmaat voor deepsea lng-tankers, en komen vanaf 2023 in de vaart.  Volgens Grahaeme Henderson, wereldwijd hoofd van Shell Shipping & Maritime, dragen ze bij aan verlaging van de uitstoot van broeikasgassen door Shells chartervloot.

De betrokken partijen hebben geen bedragen bekend gemaakt, maar Cosco meldde vorig jaar een order van PetroChina voor twee even grote lng-tankers voor 185 miljoen dollar per stuk. Met een prijs in die orde van grootte komt de totale waarde van het project uit op meer dan een miljard dollar. Het energieconcern kondigde vorig jaar en in 2019 al de bouw aan van in totaal achttien schepen van dezelfde klasse.

Shell breidt lng-vloot in rap tempo uit | NT

Shell breidt lng-vloot in rap tempo uit

nieuwbouwprogramma

Shell Tankers breidt zijn nieuwbouwprogramma voor lng-tankers uit met zes tot 24 schepen.

Het energieconcern heeft daartoe langlopende chartercontracten gesloten met de Noorse rederij Knutsen, het Koreaanse Pan Ocean en een groep investeerders, die via J.P. Morgan Asset Management belegt. De schepen zijn besteld bij twee divisies van het Koreaanse Hyundai-concern, Hyundai Heavy Industries en Hyundai Samho Heavy Industries.

Ze krijgen een capaciteit van 174.000 kubieke meter, een standaardmaat voor deepsea lng-tankers, en komen vanaf 2023 in de vaart.  Volgens Grahaeme Henderson, wereldwijd hoofd van Shell Shipping & Maritime, dragen ze bij aan verlaging van de uitstoot van broeikasgassen door Shells chartervloot.

De betrokken partijen hebben geen bedragen bekend gemaakt, maar Cosco meldde vorig jaar een order van PetroChina voor twee even grote lng-tankers voor 185 miljoen dollar per stuk. Met een prijs in die orde van grootte komt de totale waarde van het project uit op meer dan een miljard dollar. Het energieconcern kondigde vorig jaar en in 2019 al de bouw aan van in totaal achttien schepen van dezelfde klasse.