De twee belangenorganisaties hebben het gespecialiseerde Brusselse advocatenkantoor CDC (Cartel Damage Claims) in de arm genomen om hen met raad en daad bij te staan, vertelt Godfried Smit, manager European Affairs van Evofenedex.

Papierindustrie

De papierindustrie is bij uitstek een branche die voor zijn logistiek ‘volstrekt afhankelijk is van containers’ en daardoor veel last heeft van ‘de hoge prijzen en het bijzonder lage serviceniveau in de containervaart’, aldus Smit. De Cepi heeft al circa tien bedrijven uit de papierbranche geëngageerd die graag een vuist willen maken richting Brussel. De Evofenedex heeft toegezegd vijf, waarschijnlijk Nederlandse, verladers te verzamelen die ook bereid zijn om op de barricaden te springen.

Het is niet de bedoeling om met de bedrijven meteen claims in te dienen, zegt Smit, maar wel om samen te proberen ‘monopolistische tendensen in de containervaart vast te stellen’. Het European Competition Network (ECN), samenwerkingverband van de Europese Commissie met nationale mededingingsorganisaties, kan op basis van klachten in actie komen, maar het probleem is volgens Smit dat de drempel daarvoor hoog is. ‘Het is lastig om dermate veel bewijslast te verzamelen over een ongeoorloofde manier van samenwerken in de lijnvaart, dat je echt uitzicht hebt op succes.’

Legaal geheime afspraken

De containerrederijen kunnen nog steeds bogen op de ‘Block Exemption Regulation’, een vrijstelling van mededingingsregels die hen in staat stelt om geheel legaal geheime afspraken te maken over bijvoorbeeld de in te zetten scheepscapaciteit. Toch ziet Smit mogelijkheden een gat te schieten in die verdedigingsmuur. ‘Het is wel de bedoeling dat de containerrederijen de voordelen van die vrijstelling delen met andere partijen. En dat kan je bepaald niet terugzien in het serviceniveau dat de rederijen nu bieden. Wat die service betreft, is er nog geen enkele uitzicht op verbetering.’

Ook de hoge containertarieven zijn voor bedrijven volgens Smit een hard gelag. ‘Met name voor het midden- en kleinbedrijf, die in de armen worden gedreven van de peperdure spotmarkt. Zeker voor laagwaardige goederen is het amper meer te doen.’

Smit verwacht dat de twee belangenorganisaties samen met de tien à vijftien verladers ‘in het late najaar’ genoeg cijfermateriaal en andere bewijslast hebben verzameld waarmee ze naar Brussel kunnen stappen. Doel is om de Europese mededingingsautoriteiten te bewegen tot ‘een actievere houding’. Behoudens ‘wat speldenprikjes’ zitten de Europese autoriteiten tot nu toe op hun handen als het om de concurrentie in de containerlijnvaart gaat, aldus Smit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding