Er waren dinsdag nog geen berichten dat de havens, die uit voorzorg al op zondag veel terminalactiviteiten hadden stilgelegd, alweer op volle toeren gaan draaien. Volgens de weersdeskundigen ziet het er momenteel naar uit dat Chanthu niet snel verder trekt, maar nog zeker twee dagen voor de Chinese kust blijft hangen alvorens af te buigen richting Japan. Een situatie die, ook al zal de tyfoon blijven afzwakken, voor de scheepvaart toch nog problematisch zou kunnen uitpakken.

Blank sailings

De containervaart had, met het westerse feestdagenseizoen inmiddels in zicht, al grote problemen met de congestie in de Chinese havens en wordt behalve met het natuurgeweld ook geconfronteerd met nieuwe aankondigingen van ‘blank sailings’. Als eerste, maar mogelijk niet laatste, containerrederij heeft MSC laten weten enkele afvaarten te schrappen rondom de Golden Week, de serie Chinese vrije dagen die begint met de nationale Chinese feestdag van 1 oktober.

MSC cancelt de ‘Griffin’-dienst in week 39, de ‘Lion’-dienst in de weken 39 en 40 en de ‘Albatross’-dienst in week 40. De Zwitserse rederij zegt dat klanten via alternatieve diensten wel gewoon vracht kunnen blijven boeken.

Ernstige congestie

Maersk meldt op haar beurt dat de ‘opeenstapeling van vertragingen’ in het Azië-Noord-Europa-verkeer, volgens de rederij veroorzaakt door een ‘ongekende situatie van ernstige havencongestie’, inmiddels heeft geleid tot zulke grote gaten in de vaarschema’s, dat ze de nummering van afvaarten maar gaat aanpassen zodat de nummers tenminste weer corresponderen met de weken van vertrek. Het eerste schip waarvoor het gaat gelden, is van partner MSC. De ‘MSC Istanbul’, waarvan het vertrek vanuit Ningbo gepland staat op 19 oktober, krijgt in plaats van 139W nu 140W als nieuw ‘voyage number’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding