Kunt u concrete voorbeelden geven?

Ja hoor. Voor een veertigvoeter uit China moeten we nu rond de 15.000 dollar afrekenen. Maar ook op andere vaargebieden zijn de tarieven extreem omhoog geschoten. Voor export naar de USA zijn de tarieven in verhouding met vorig jaar inmiddels vervijfvoudigd.

Maar het klopt toch dat grootverladers jaarcontracten met vaste tarieven afsluiten en dus minder worden getroffen?

Bij de echt grote spelers, zeg maar de Heinekens en Philipsen van deze wereld, zal dat inderdaad het geval zijn. Ik ken die tarieven niet, maar als ik lees dat die zijn verdubbeld, verbaast me dat. Dat verschil is wel erg groot. Maar als je ziet dat grootverladers als Ikea, Walmart en Home Depot zelf containerschepen inhuren, worden dit soort bedrijven net zo goed flink getroffen.

Hoeveel containers doet Emo-Estron per jaar?

Ongeveer 3500 import en 2500 export.

Sluit u zelf geen contracten met vaste prijzen voor uw klanten af?

Was het maar zo eenvoudig. Voor de Chinese import werkten we voorheen met maandtarieven, die onze lokale partner uit onderhandelt. Tegenwoordig is het voor elke container afzonderlijk zoeken naar ruimte met bijbehorend tarief. Dan is het aan de klant om dit wel of niet te accepteren. Wachten betekent dat je misschien wel weer meer moet betalen.

Ik begrijp dat carriers boekingen soms annuleren om ze daarna voor een volgende afvaart doodleuk tegen een hoger tarief te accepteren. Komt dat vaak voor?

Daar hebben we inderdaad al een paar keer mee te maken gehad. Dat is natuurlijk zeer frustrerend, niet alleen voor ons, maar vooral ook voor de klant.

Hebt u de indruk dat rederijen zo doelbewust proberen om de winst nog wat verder op te drijven?

Ik heb niet de indruk dat de rederijen erg hun best doen om het tij te keren en de tarieven naar een acceptabel niveau te brengen. Je leest regelmatig dat er extra schepen besteld worden, maar voor we hier de vruchten van plukken zijn we minimaal twee jaar verder.

Consultant Drewry adviseerde verladers onlangs om genoegen te nemen met minder vrije afhaaldagen bij de terminals in ruil voor een lager tarief. Is dat realistisch?

Dat zet weinig zoden aan de dijk, lijkt me. Ten eerste heb je die free­time meestal echt nodig om alle containers op tijd van de terminal te krijgen, zeker als er een weekend in valt. Daarnaast staan die tarieven niet in verhouding tot elkaar. Een dag demurrage (extra stageld – red.) kost gemiddeld zo’n zeventig euro, dus dat levert weinig onderhandelingsruimte op.

Hoe gaat u om met vertragingen?

Dat is heel lastig, vooral voor onze klanten. We stellen alles in het werk om hen zo goed mogelijk te informeren en proberen de schade zoveel mogelijk te beperken. Maar als een schip een paar weken te laat komt, ben je machteloos.

Wat is het meeste extreme geval dat u heeft meegemaakt?

Afgezien van dat schip dat in het Suezkanaal op zijn zij ging? Ongeveer een maand, dat is al een paar keer voorgekomen.

Hoe zou u de stemming onder uw klanten omschrijven?

Hoe zeg ik het netjes? Die voelen zich natuurlijk genomen. Aan de ene kant moeten ze torenhoge tarieven betalen, aan de andere kant ontvangen ze hun spullen vaak veel te laat. Een aantal is echt de wanhoop nabij. Vooral laagwaardige lading, zeg maar het Action-assortiment, kan die hoge vrachtprijzen niet of nauwelijks dragen. Sommigen zien hun handel echt in gevaar komen. We zien dan ook wel bewegingen in de markt, van partijen die proberen om hun aanvoer deels van China naar India of Turkije te verleggen.

Maar er is toch ook een keerzijde? Als expediteur moet u het toch hebben van de commissie? Als de zeevracht tien keer zo hoog is, is die fee dat toch ook?

Was dat maar waar. Nee hoor, de expediteurscommissie is al lang verleden tijd. We declareren een vaste vergoeding per container. Die verschilt van klant tot klant en stijgt niet met de vrachttarieven mee. Het lastige is dat je nu voor datzelfde tarief veel meer werk moet verzetten. We hebben intensiever contact met onze klanten en zijn nu veel meer tijd kwijt aan zaken als ruimte zoeken, vertragingen opvangen en ga zo maar door.

Is het vandaag de dag eigenlijk nog wel leuk om expediteur te zijn?

Laat ik vooropstellen dat ik mijn werk met veel plezier doe, al 37 jaar lang. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb leukere tijden meegemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding