‘De ongekende situatie van wereldwijd belemmerende havencongestie blijft leiden tot een opeenstapeling van vertragingen in verschillende diensten op het Azië-naar-Europa-netwerk’, zo verklaart Maersk. ‘De situatie wordt veroorzaakt door een combinatie van snel toegenomen vraag en van maatregelen om de pandemie te bestrijden in havens en in supply chains in het algemeen’.
De ‘opeenstapeling van vertragingen’ zorgt volgens de Deense rederij voor ‘verdere gaten in de schema’s’, waarbij het verschil met de officiële vertrekdatum bij sommige vertrekken in Azië inmiddels is opgelopen tot meer dan zeven dagen.
Moeilijke marktsituatie
2M-partner MSC omschrijft de stand van zaken wat bondiger en spreekt van een ‘moeilijke marktsituatie die havenactiviteiten beïnvloedt en die door de bevoorradingsketen heen congestie veroorzaakt’.
Aanpassing van de nummering in de vaarschema’s moet de klanten in elk geval weer een betere ‘schedule visibility’ geven, aldus Maersk.
De lijnvaartdiensten waarom het gaat zijn Maersk’s AE1, AE6, AE55, AE11 en AE12, diensten die bij MSC aan de man worden gebracht onder de respectievelijke namen Shogun, Lion, Griffin, Jade en Phoenix. Het eerste schip dat met een nieuw nummer op reis gaat, is de ‘Maersk Emerald’ op de AE1/Shogun-dienst. Het vertrekt medio december uit Ningbo (China) met nummer ‘147W’ in plaats van ‘146W’.
Maersk, dat het kerstseizoen vorige week al voor geopend verklaarde met een aankondiging van het schrappen van een havenaanloop in Bremerhaven op zijn AE7-dienst, belooft over eventuele verdere aanpassingen in de dienstverlening zo vlotjes mogelijk te blijven communiceren.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?