Maersk zegt met deze nieuwe stap zijn ‘mogelijkheden als wereldwijde logistiek integrator in Zuid-Afrika’ te willen vergroten. In de joint-venture zullen volgens het Deense concern de logistieke activiteiten van Grindrod Intermodal en diepzee-activiteiten van Grindrod-dochter Ocean Africa Container Lines (OACL) worden gecombineerd met Maersk’s eigen zee- en logistieke activiteiten.

OACL was in het verleden ook al een tijd in handen van Maersk, maar in 2012 verkocht Maersk-dochter Safmarine zijn toenmalige 51% belang in het bedrijf aan Grindrod.

De Denen bleven in Zuid-Afrika de afgelopen jaren wel samenwerken met Grindrod, maar denken met de joint-venture meer ‘end-to-end’ logistieke diensten te kunnen verkopen aan klanten. Maersk maakt, zoals alle grote containerrederijen, de laatste tijd veel winst en heeft er geen geheim van gemaakt meer macht te willen krijgen over de complete logistieke keten en daar graag in te willen investeren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding