‘Chinese PIPL-wet nieuwste hinderpaal voor de logistiek’

Scheepsdatablokkade

De op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, al beter bekend als de PIPL, een privacywet die het delen van informatie over personen moet reguleren, blijkt in de praktijk ook een nieuwe hinderpaal te zijn in de logistieke keten. Dat schrijft het internationale persbureau Reuters.

Behalve informatie over personen schermt China volgens Reuters nu ook informatie over vrachtschepen af. Het Automatic Identification System (AIS) dat normaliter precies laat zien waar alle scheepvaartverkeer zich bevindt, heeft volgens Reuters in de eerste twee weken van november enorme gaten in de info over schepen in Chinese wateren.

VesselsValue, een van de internationale scheepsdatabedrijven, zag volgens het persbureau de Chinese data met 90% afnemen. Andere bronnen zagen de afgelopen dagen een kleine halvering in de Chinese scheepsdatavoorziening.

Geen compleet beeld meer

MarineTraffic, een belangrijke partij als het gaat om het volgen van de wereldwijde scheepsbewegingen, stelt tegenover Reuters dat ‘we plotseling niet meer weten wanneer schepen vertrekken en waarvandaan’. Ook van havencongestie zegt een teamleider van MarineTraffic nu ‘geen compleet beeld’ meer te hebben.

Als het probleem blijft aanhouden, zo zegt de teamleider van het bedrijf tegen Reuters, dan gaat dit ‘een grote impact’ hebben op de wereldwijde informatievoorziening, en dat, zo merkt hij op, terwijl de drukke kerstperiode voor de deur staat en de bevoorradingsketens al met enorme moeilijkheden kampen.

Een medewerker van Elane, een scheepsnavigatiebedrijf in Beijing, bevestigt aan Reuters dat alle informatieverstrekking aan buitenlandse partijen recent is gestaakt en dat ‘we nu alleen nog data leveren aan binnenlandse gebruikers’.

Het internationale persbureau vroeg bij Chinese overheidsinstanties en bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om een reactie, maar kreeg overal ‘geen commentaar’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Chinese PIPL-wet nieuwste hinderpaal voor de logistiek’ | NT

‘Chinese PIPL-wet nieuwste hinderpaal voor de logistiek’

Scheepsdatablokkade

De op 1 november door China ingevoerde Personal Information Protection Law, al beter bekend als de PIPL, een privacywet die het delen van informatie over personen moet reguleren, blijkt in de praktijk ook een nieuwe hinderpaal te zijn in de logistieke keten. Dat schrijft het internationale persbureau Reuters.

Behalve informatie over personen schermt China volgens Reuters nu ook informatie over vrachtschepen af. Het Automatic Identification System (AIS) dat normaliter precies laat zien waar alle scheepvaartverkeer zich bevindt, heeft volgens Reuters in de eerste twee weken van november enorme gaten in de info over schepen in Chinese wateren.

VesselsValue, een van de internationale scheepsdatabedrijven, zag volgens het persbureau de Chinese data met 90% afnemen. Andere bronnen zagen de afgelopen dagen een kleine halvering in de Chinese scheepsdatavoorziening.

Geen compleet beeld meer

MarineTraffic, een belangrijke partij als het gaat om het volgen van de wereldwijde scheepsbewegingen, stelt tegenover Reuters dat ‘we plotseling niet meer weten wanneer schepen vertrekken en waarvandaan’. Ook van havencongestie zegt een teamleider van MarineTraffic nu ‘geen compleet beeld’ meer te hebben.

Als het probleem blijft aanhouden, zo zegt de teamleider van het bedrijf tegen Reuters, dan gaat dit ‘een grote impact’ hebben op de wereldwijde informatievoorziening, en dat, zo merkt hij op, terwijl de drukke kerstperiode voor de deur staat en de bevoorradingsketens al met enorme moeilijkheden kampen.

Een medewerker van Elane, een scheepsnavigatiebedrijf in Beijing, bevestigt aan Reuters dat alle informatieverstrekking aan buitenlandse partijen recent is gestaakt en dat ‘we nu alleen nog data leveren aan binnenlandse gebruikers’.

Het internationale persbureau vroeg bij Chinese overheidsinstanties en bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om een reactie, maar kreeg overal ‘geen commentaar’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding