Dat is onderzocht door het Oil and Gas Climate Initiative (OGCI) en de Zweedse tankereigenaar Stena Bulk. Het gaat in dit geval over een systeem dat 90% van alle CO2 die op zee wordt uitgestoten kan opvangen. Het OGCI is een consortium bestaande uit twaalf bedrijven uit de olie- en gasindustrie, waaronder Shell en BP. De jaarlijkse bedrijfskosten voor zo’n apparaat worden geschat op ruim twee miljoen dollar per jaar.

Voor dit onderzoek is een grote olietanker gebruikt als testcase. De conclusie is dat de technische haalbaarheid van een CO-afvangsysteem is aangetoond, maar ‘de kapitaal- en bedrijfskosten blijven hoog.’ Dat komt vooral door relatief hoge kosten van de opslagtanks en compressoren. Zo staat in het rapport geschreven.

Value Maritime

Dat de systemen technisch haalbaar zijn, werd ook al in de praktijk duidelijk. Zo kwam in september de Rotterdamse filtersystemenontwerper Value Maritime met het nieuws naar buiten dat een Nederlands containerschip, de ‘Nordica’ (1040 teu) van Visser Shipping, is uitgerust met een klein ‘plug & play’-systeem waarmee het schip zelf CO2 kan opvangen en opslaan.

De Japanse rederij K Line is er ook in geslaagd CO2 van een varend schip af te vangen. Dat is het voorlopige resultaat van een proef. Toen werd de vijf jaar oude bulkcarrier ‘Corona Utility’ door Mitsubishi Shipbuilding uitgerust met een installatie om het broeikas af af te vangen. Het schip vervoert steenkool voor elektriciteitsproducent Tohoku Electric Power van het Australische Newcastle naar Yokohama.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding