Het is het IMF niet ontgaan dat de tarieven na het uitbreken van de coronacrisis in maart 2020 binnen anderhalf jaar verzevenvoudigden, terwijl de kosten van bulkvervoer daar zelfs nog een schepje bovenop wisten te doen. ‘De inflationaire invloed van deze hogere kosten zal zich tot aan het eind van dit jaar blijven opbouwen’, verwacht het instituut. En dan is het effect van de oorlog in Oekraïne nog niet eens meegewogen, en die crisis zal de wereldwijde inflatie volgens het IMF nog verder verergeren.

Dat hogere transportprijzen worden doorberekend in de prijzen van goederen is voor het IMF geen open deur: de VN-organisatie bestudeerde voor zijn inflatie-onderzoek data uit 143 landen over een periode van dertig jaar. Als de vrachttarieven verdubbelen, stijgt de inflatie gemiddeld genomen met 0,7 procentpunt, zo stelden de onderzoekers vast. Het eerst is zo’n effect merkbaar in de tankstations, doordat de olieprijzen relatief snel reageren op veranderende transportkosten. Het effect voor consumentengoederen is meer geleidelijk; het kan wel een jaar duren voordat die invloed een piek bereikt.

Het effect van de scheepvaartkosten op de inflatie verschilt volgens de onderzoekers per bestemming. Landen die veel goederen importeren hebben er relatief veel last van, evenals lageloonlanden en eilandstaten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement