De spotprijzen voor containervervoer lijken de laatste tijd weliswaar te stabiliseren en zelfs iets te dalen, maar verladers die tarieven en capaciteit voor een langere periode vast willen leggen worden juist geconfronteerd met sterk stijgende prijzen. Alle voorgaande records uit de maandelijkse Xeneta Shipping Index (XSI) zijn gesneuveld met de scherpe stijgingen die de containerrederijen in de maand mei hebben berekend. Berglund noemt het een ‘uitdagende tijd om een verlader te zijn.’

Drie keer duurder in de VS

In de XSI worden de prijsontwikkelingen maandelijks bijgehouden. Omdat veel jaarcontracten aflopen in april en de nieuwe afspraken stukken hoger liggen, valt de gemiddelde stijging van de tarieven in mei bijzonder hoog uit. De sterkste ontwikkeling is te zien in de Amerikaanse invoerkosten. Het invoeren van een container binnen een jaarcontract in de VS is nu drie keer duurder dan in mei 2021.

Voor Europese verladers vallen de extra kosten relatief nog wel mee. Hier is de import van een container gemiddeld gezien over alle bestemmingen bijna anderhalf keer kostbaarder dan mei vorig jaar. De prijzen voor het importeren en exporteren van containers naar het Verre Oosten stijgen eveneens. Op jaarbasis liggen de benchmarks respectievelijk 57,1% (import) en 174,8% (export) hoger.

Astronomische winsten

Maersk boekte vorig jaar een recordwinst en CMA CGM zag de nettowinst vertienvoudigen. Voor de rederijen geldt dat zij normaliter zoveel mogelijk inzetten op het afsluiten van langetermijncontracten, veelal is dat een periode van een jaar. De afgelopen tijd hebben ze echter lopende contracten opengebroken om hun klanten tijdelijk naar de veel hogere spotprijzen te dwingen. Die hoge spotprijzen vinden nu hun weg naar de langetermijnmarkt. ‘Rederijen boeken momenteel astronomische resultaten’, merkt Berglund op, ‘terwijl de verladers worden uitgeknepen.’

De lockdowns in China, in combinatie met de lege containers om de dalende spotprijzen te beschermen, hebben een impact gehad op de keten en dat blijft voorlopig zo, noteert Xeneta. Normaal gezien wordt er meer vervoerd in het derde en vierde kwartaal, die aanstaande drukte kan zomaar voor nog hogere vervoerskosten zorgen. Berglund: ‘Verladers komen zo in een positie waarin ze zich blauw betalen voor diensten die, om het diplomatiek uit te drukken, niet altijd aan de verwachtingen voldoen.’

Moeilijk voorspellen

Xeneta kan moeilijk voorspellen waar het heengaat met de prijzen. Het bureau wijst daarbij op de voortdurende onderzoeken van regelgevende instanties naar mogelijke prijsafspraken tussen de rederijen. Ook het zero-covid beleid van China en de output van de industrie zijn van invloed op de tarieven.

‘Het beste advies dat we kunnen geven,’ concludeert Berglund, ‘is om te proberen strategische keuzes te maken en op de hoogte te blijven van de meest recente informatie uit de sector.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement