Het gaat om het SeaShuttle-project waarvan Samskip al in 2018 eens een eerste aankondiging deed. Destijds luidde het plan om autonoom varende schepen te laten varen tussen Oslofjord, Zweden en Polen. Afgelopen april maakte Samskip, dat IJslandse wortels heeft maar tegenwoordig Nederland als thuisbasis heeft, bekend dat het een samenwerkingsverband was aangegaan met het uit Austin (Texas) afkomstige Ocean Infinity, een bedrijf dat robotschepen ontwikkeld.

Nu hebben de twee bedrijven in een gezamenlijk persbericht bekendgemaakt dat ze zich hebben verzekerd van omgerekend 15 miljoen euro aan fondsen. Het is het Noorse duurzaamheidsbedrijf Enova, verbonden aan het Noorse ministerie van Klimaat en Milieu, dat met het geld over de brug is gekomen.

De bedrijven zeggen dankzij de financiering de plannen door te kunnen zetten om twee nieuwe containerschepen met een capaciteit van 500 teu te bouwen, elk uitgerust met een 3,2MW waterstof brandstofcel. Als backup komt er ook nog een dieselelektrische aandrijving aan boord, ‘maar we hebben er vertrouwen in dat groene waterstof in Noorwegen betaalbaar en verkrijgbaar zal zijn’, aldus ceo Are Gråthen van Samskip Norway. Hij stelt dat met de nu vrijgekomen fondsen ‘emissievrije containerscheepvaart werkelijkheid kan worden’

Onbemand

Samskip en Ocean Infinity spreken van ‘een gedurfd plan’. De twee SeaShuttle-schepen worden niet alleen duurzaam, maar ook op afstand bestuurbaar en ‘autonomous-ready’. Met andere woorden, ze zullen in staat zijn om onbemand te varen, maar in het begin zullen er waarschijnlijk nog wel gewoon specialisten van vlees en bloed meevaren om een oogje in het zeil te houden.

Samskip gaat samen met de Amerikanen nog meer ontwikkelingswerk verrichten op het gebied van de onbemande scheepvaart, zegt Gråthen. ‘Deze schepen zijn het eerste deel van een opwindende samenwerking met Ocean Infinity.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement