‘Zo behoud je de intentie van de regelgeving en maak je het tegelijkertijd mogelijk om bepaalde criteria te ontwikkelen voor voordelen zonder dat die misbruikt worden’, aldus de belangenbehartiger van de expeditiebedrijven.

De bestaande allianties waarin de grote containerrederijen uit de internationale top-10 samenwerken – 2M, Ocean Alliance en THE Alliance – maken zich volgens de FIATA wél schuldig aan machtsmisbruik. ‘De grote rederijen misbruiken nu hun dominante positie in de markt, samen met regulerende uitzonderingen op de mededingingswetten die uit de pas lopen met de huidige economische context, op een manier die de vrije marktconcurrentie verstoort, met nadelige gevolgen voor de consument.’

De FIATA laakt in haar position paper ook de pogingen die grote containerrederijen hebben genomen om op hun diensten de expediteurs ‘te verwijderen of te beperken’. De ‘toegang tot de wereldwijde logistieke keten’ wordt door de rederijen bedreigd, zo schrijft de organisatie, en dat terwijl die keten lijdt onder verstoringen en onvoorspelbaarheid en de expediteurs normaliter ‘een sleutelrol spelen in de efficiënte verplaatsing van goederen’.

Megawinsten

De ‘beschermde omgeving’ die de containerrederijen volgens de expediteurs hebben weten te bedisselen, wordt volgens de FIATA aangewend om megawinsten te maken, die vervolgens door de rederijen worden geïnvesteerd in overnames en fusies buiten de reguliere haven-naar-haven-werkzaamheden, waardoor de grote rederijen nog meer de complete logistieke keten in hun greep krijgen. ‘Het zou een veel waardevoller gebruik van deze hoge winsten zijn, als ze geïnvesteerd zouden worden in decarboniserings-inspanningen, zodat de branche op koers raakt om de IMO-doelstellingen te halen.’

De FIATA ziet verder gevaar dat digitale data in de logistieke sector te zeer gemonopoliseerd gaan worden door een beperkt aantal spelers. Het is volgens de organisatie belangrijk dat bedrijven het heft in eigen hand houden met gedecentraliseerde digitale systemen, die tegelijkertijd wel interoperabel met elkaar zijn. Het in goede banen leiden van de digitalisering, de vergroening en andere grote uitdagingen vergt volgens de expediteurs een goede samenwerking. De IMO (Internationale Maritieme Organisatie) zou daar volgens de expediteursorganisatie verantwoordelijkheid in kunnen nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement