Dit probleem kan zich voordoen als verladers of vervoerders lege containers niet kunnen terugleveren omdat de terminals vol staan. De FMC heeft klachten ontvangen van vervoerders dat sommige rederijen in die situatie gewoon stallingskosten in rekening brengen, alsof de containers wel waren afgeleverd.

Ook zijn er gevallen bekend, waarin ontvangers door rederijen werden verplicht om hun containers te verplaatsen en daarvoor moesten betalen. Volgens FMC-voorzitter Dan Maffei loopt er al een onderzoek naar deze praktijken, maar zal dit nu worden ‘geïntensiveerd’. De problemen zouden met name spelen in de haven van New York.

Onhoudbare situatie

Volgens Maffei creëren de rederijen de problemen deels zelf door importcontainers niet snel genoeg af te laten voeren. ‘Wanneer de carriers duizenden containers per maand naar een haven blijven brengen en slechts een fractie daarvan afvoeren, creëert dit een onhoudbare situatie voor terminals, importeurs en exporteurs, transportbedrijven en de haven zelf’, aldus de FMC-voorzitter.

Brancheorganisaties als de National Industrial Transportation League hebben er bij de toezichthouder op aangedrongen om de toeslagen voor een lange statijd (demurrage & detention) op de terminals tot nader order op te schorten. De FMC heeft daar niet officieel op gereageerd, maar wel gezegd er ‘alles aan te doen om te voorkomen dat rederijen ten onrechte een vergoeding krijgen voor containers waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn’.

Intussen heeft de beheerder van de haven van New York en New Jersey aangekondigd dat rederijen een toeslag van honderd dollar per dag moeten betalen voor containers die niet snel genoeg worden afgeleverd. Die heffing wordt in de loop van september van kracht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement