Die investeringen, waarvoor geen bedragen zijn genoemd, maken deel uit van een langetermijnprogramma tot 2050. Rond dat jaar wil de Japanse rederij ‘een netto nul-uitstoot van broeikasgassen te bereiken’. MOL wil dat bereiken via een mix van aandrijving met lng, waterstof, ammoniak, biodiesel en synthetische methaan.

De bulkcarriers zijn van het type capesize, zo genoemd omdat ze volbeladen te diep steken voor het Suezkanaal en dus tussen Azië en Europa om Kaap de Goede Hoop heen moeten varen. Ze worden 300 meter lang, vijftig meter breed, krijgen een draagvermogen en moeten in 2025/2026 worden opgeleverd.

De schepen worden gebouwd door de Qingdao Beihai-scheepswerf van China State Shipbuilding Corporation. Het is de eerste keer dat MOL, dat zo’n 700 schepen in bijna alle soorten en maten exploiteert, bij deze werf schepen laat bouwen. Qingdao Beihai is met een oppervlakte van 330 hectare en zes kilometer aan kades en dokken één van de grootste scheepswerven ter wereld.

Mammoettankers

De mammoettankers, ofwel very large crude carriers, met een draagvermogen van 309.000 ton. zijn besteld bij Cosco KHI Ship Engineering, eveneens in China. Dit is een joint venture van Cosco en het Japanse Kawasaki Heavy Industries. De werf bouwt vrijwel uitsluitend schepen van meer dan 300 meter en produceert jaarlijks zo’n drie miljoen ton aan draagvermogen. De MOL-tankers worden 340 meter lang, zestig meter breed en komen eveneens in 2025/2026 in de vaart.

Met deze twee opdrachten komt het totale orderboek van MOL aan lng-aangedreven schepen op zestien exemplaren. Eerder bestelde de Japanners al car carriers, kleinere bulkcarriers, veerboten en sleepboten die op lng kunnen varen. De rederij stelt dat de CO2-uitstoot met minstens 25% wordt gereduceerd ten opzichte van stookolie en dat het vloeibare aardgas op termijn kan worden vervangen door synthetische methaan, dat wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement