Dat werd duidelijk op een conferentie ter gelegenheid van de International Energy Week in Singapore. Ceo Alan Heng van de Singaporese lng-leverancier Pavilion Energy zei met gevoel voor understatement dat het bij de huidige prijzen ‘voor rederijen een uitdaging is om op lng te blijven varen’.

Hij voegde eraan toe dat veel bedrijven het gebruik van lng daadwerkelijk hebben teruggeschroefd en zijn overgegaan op diesel, omdat die goedkoper is. Vrijwel alle zeeschepen die op lng varen zijn voorzien van een dual fuel installatie, waardoor ze relatief eenvoudig van brandstof kunnen wisselen.

Transitiebrandstof

Heng zei wel te blijven geloven in de toekomst van lng als een belangrijke transitiebrandstof op weg naar een duurzame scheepvaartsector. Pavilion Energy, een dochter van het Singaporese staatsbedrijf Temasek, is al zo’n tien jaar actief op de lng-markt en wil daarin in Singapore een leidende rol spelen.

Hij gaat er vanuit dat het gebruik van lng weer hervat zal worden ‘als de prijzen weer meer op een normaal niveau komen’. Verder zei hij een groeiende belangstelling te zien voor het gebruik van ammoniak als scheepsbrandstof. ‘Bij de energietransitie gaat het niet om één winnende brandstof. Mensen willen een alternatief hebben’, aldus de Singaporese bunkerleverancier.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement