Het vonnis dat de rechtbank van New York in deze zaak had uitgesproken in 2018 blijft daarmee staan, wat betekent dat Stolt-Nielsen een schadevergoeding van 155 miljoen dollar moet betalen. De rederij meldt dat het teleurgesteld is over het besluit van de Amerikaanse rechters en dat ze het vonnis nog nader onder de loep zal leggen. Stolt-Nielsen heeft er al een ‘afwijkende mening’ in ontdekt ten opzichte van de oorspronkelijke uitspraak van vijf jaar geleden en onderzoekt nog de ‘juridische en financiële gevolgen’.
Stolt-Nielsen bekijkt of er nog verdere beroepsmogelijkheden zijn, maar neemt in haar financiële cijfers over het tweede kwartaal van het lopende jaar al wel een negatieve post van 155 miljoen dollar op. Die zal de netto winst van dit kwartaal negatief beïnvloeden met 115 miljoen dollar, aldus het bedrijf. De rederij stelt voldoende liquide middelen te hebben om die tegenvaller op te vangen en ‘een financieel sterke positie’ te behouden.
Brand
Op de ‘MSC Flaminia’ (6750 teu), die destijds vanuit de Amerikaanse oostkusthaven Charleston onderweg was naar Antwerpen, brak op 14 juli 2012 brand uit in het vrachtruim. Tijdens pogingen van de bemanning om het vuur te blussen, deed zich een explosie voor. Twee bemanningsleden overleden later aan hun verwondingen, een derde man werd nooit meer teruggevonden. Nadat de bemanning was geëvacueerd, lukte het de toegesnelde hulpdiensten om de brand te blussen. In 2014 kon het gerepareerde schip het water weer op. Tegenwoordig doet het vaartuig zijn werk onder de naam ‘CMA CGM San Francisco’.
Stolt-Nielsen had tijdens de fatale Atlantische oversteek in 2012 in totaal 29 tankcontainers staan aan boord van het MSC-schip, waaronder drie stuks van het Amerikaanse chemiebedrijf Deltech. Die bevonden zich in vrachtruim nummer 4. Dat was niet verstandig, zo is achteraf geconcludeerd, want de containers bevatten divinylbenzeen, een lading waarvan bekend was dat die gevoelig was voor opwarming.
Het ging waarschijnlijk mis doordat de chemische stof al enkele dagen voor vertrek in de tankcontainers was geladen, en dat ook nog eens bij heet zomerweer. Als verlader is Deltech tijdens de juridische procedure als hoofdverantwoordelijke aangewezen, maar Stolt-Nielsen had met zijn specifieke vakkennis proactief behoren te waarschuwen voor de risico’s van het bewuste transport, zo oordeelde New Yorkse rechter in 2018 en heeft de Court of Appeals nu bevestigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?