Tweede vrachtschip vertrekt via tijdelijke vaarroute uit Oekraïne

Zwarte Zee

Een tweede vrachtschip heeft de haven van Odesa verlaten en is gevaren via een tijdelijke vaarroute die Oekraïne heeft aangewezen als vervanging voor de afspraken die eerst met Rusland waren gemaakt over de scheepvaart over de Zwarte Zee. Volgens Kyiv is de Primus inmiddels in veilige Roemeense wateren, ondanks waarschuwingen van Rusland dat dergelijke schepen als militaire doelen kunnen worden beschouwd.

Haven van Odesa
Foto: Shutterstock

Het schip lag al sinds 20 februari 2022 in Odesa en kon niet meer weg door de Russische invasie vier dagen later. De Primus, die vaart onder Liberiaanse vlag, vervoert staal voor de Afrikaanse markt.

Kyiv kondigde onlangs de nieuwe maritieme corridor aan nadat Rusland zich had teruggetrokken uit de graanovereenkomst voor de Zwarte Zee, die bedoeld was om graanexporten uit Oekraïense havens mogelijk te maken, ondanks de oorlog. Eerder deze maand gebruikte een ander vrachtschip al de speciale vaarroute zonder problemen.

Sinds Rusland zich terugtrok uit de graandeal bestaan er zorgen over de scheepvaart op de Zwarte Zee omdat het gevaarlijk zou zijn om daar te varen. Moskou heeft niet aangegeven dat het de tijdelijke vaarroute zou respecteren en zelfs gezegd dat het alle vaartuigen zal behandelen alsof ze militaire lading bij zich hebben.

De corridor is niet bedoeld voor graanschepen, maar voor vrachtschepen die al sinds het begin van de invasie vastliggen in Oekraïne en juist niet onder de graandeal vielen.

Tweede vrachtschip vertrekt via tijdelijke vaarroute uit Oekraïne | NT

Tweede vrachtschip vertrekt via tijdelijke vaarroute uit Oekraïne

Zwarte Zee

Een tweede vrachtschip heeft de haven van Odesa verlaten en is gevaren via een tijdelijke vaarroute die Oekraïne heeft aangewezen als vervanging voor de afspraken die eerst met Rusland waren gemaakt over de scheepvaart over de Zwarte Zee. Volgens Kyiv is de Primus inmiddels in veilige Roemeense wateren, ondanks waarschuwingen van Rusland dat dergelijke schepen als militaire doelen kunnen worden beschouwd.

Haven van Odesa
Foto: Shutterstock

Het schip lag al sinds 20 februari 2022 in Odesa en kon niet meer weg door de Russische invasie vier dagen later. De Primus, die vaart onder Liberiaanse vlag, vervoert staal voor de Afrikaanse markt.

Kyiv kondigde onlangs de nieuwe maritieme corridor aan nadat Rusland zich had teruggetrokken uit de graanovereenkomst voor de Zwarte Zee, die bedoeld was om graanexporten uit Oekraïense havens mogelijk te maken, ondanks de oorlog. Eerder deze maand gebruikte een ander vrachtschip al de speciale vaarroute zonder problemen.

Sinds Rusland zich terugtrok uit de graandeal bestaan er zorgen over de scheepvaart op de Zwarte Zee omdat het gevaarlijk zou zijn om daar te varen. Moskou heeft niet aangegeven dat het de tijdelijke vaarroute zou respecteren en zelfs gezegd dat het alle vaartuigen zal behandelen alsof ze militaire lading bij zich hebben.

De corridor is niet bedoeld voor graanschepen, maar voor vrachtschepen die al sinds het begin van de invasie vastliggen in Oekraïne en juist niet onder de graandeal vielen.