Waar de Duitse containerrederij bij reguliere droge containers 1750 dollar per veertigvoeter in rekening wil gaan brengen voor het vervoer van FAK (‘Freight All Kinds’), een algemeen spottarief voor kleinere ladingpartijen, doet de Franse concurrent CMA CGM daar nog enkele tientjes bovenop: 1800 dollar per feu. Het nieuwe tarief geldt net als bij Hapag voor afvaarten vanaf 1 november en ‘tot nader order’.
Of dit soort algemene tariefsverhogingen in de praktijk in goede aarde vallen bij de verladers is voor de containerrederijen altijd afwachten, maar Hapag-Lloyd en CMA CGM geven met hun aankondigingen in elk geval aan dat ze het huidige tariefniveau niet langer houdbaar vinden. De containertarieven voor spotlading zakten de afgelopen weken ineen tot een niveau dat de rederijen voor het laatst hadden meegemaakt in de kwakkeljaren 2015-2016.
De World Container Index, de actuele tarievenbarometer van de Britse consultant Drewry, geeft aan dat de spottarieven ook deze week weer zijn gedaald, al deden ze dat wel minder hard dan in voorgaande weken. Op de route Shanghai-Rotterdam was een tariefdaling van 10% de afgelopen weken standaard geworden, maar deze week is de achteruitgang maar 2%. Het gemiddelde spottarief op de route zakt daardoor vooralsnog niet onder de 1000 dollar: het is nu gedaald tot 1027 dollar per veertigvoeter.
CMA CGM heeft verder aangekondigd in het nieuwe jaar een toeslag te zullen gaan heffen in verband met de invoering van het Europese emissiehandelssysteem EU ETS in de scheepvaart. Gebaseerd op huidige statistieken schat de Franse rederij dat de toeslag op de route Azië-Noord-Europa straks uit gaat komen op 25 euro per teu. Hapag-Lloyd had eerder al aangegeven dat het uitgaat van 12 dollar per teu, Maersk voorspelde een tarief van 70 euro per veertigvoets container.