CMA CGM, MSC, Hapag-Lloyd en Maersk varen niet meer door Rode Zee

Angst voor rebellen

Ook de grote Franse containervervoerder CMA CGM heeft aangekondigd zijn schepen voorlopig niet meer door de Rode Zee te laten varen uit angst voor aanvallen van de Houthi-rebellen vanuit Jemen. Drie andere grote rederijen, Maersk, Hapag-Lloyd en MSC, hadden eerder al aangekondigd voorlopig niet door de Rode Zee te varen.

Foto: Michael Vi / Shutterstock.com

“De CMA CGM Group maakt zich grote zorgen over de recente aanvallen op commerciële schepen in het Rode Zeegebied”, schrijft de rederij met hoofdkantoor in Marseille in een verklaring. “De situatie verslechtert verder en de bezorgdheid over de veiligheid neemt toe.”

Gevolgen

De economische gevolgen van die beslissingen zijn groot. De Rode Zee is de enige toegangsweg naar het Suezkanaal en vormt daarmee een essentiële verbinding tussen Europa en Azië. Het alternatief voor schepen is om het Afrikaanse continent heen varen, wat meer dan een week extra tijd kost. Zo’n 12 procent van alle wereldhandel gaat door het Suezkanaal.

Sinds de oorlog tussen Israël en Hamas uitbrak op 7 oktober is de onrust op de Rode Zee toegenomen. De Houthi’s, die Hamas steunen in de oorlog, vallen schepen lastig en schieten raketten af. Zeker bij een aantal gevallen gaat het om schepen die een link hebben met Israël.

Donderdag schoten de Houthi-rebellen een raket af op een schip van Maersk, de Gibraltar. In november kaapten ze het vrachtschip Galaxy Leader. Dat schip en de 25 internationale bemanningsleden worden nog steeds vastgehouden. Vrijdag werd een schip van MSC aangevallen. De opvarenden van het aangevallen schip, de MSC PALATIUM III, zijn ongedeerd gebleven. Volgens de rederij is het schip wel licht beschadigd.

Nederlandse reders

Bij Nederlandse reders neemt de spanning toe over de situatie in de Rode Zee, waar rebellen uit Jemen aanvallen hebben uitgevoerd op koopvaardijschepen. Er varen nog schepen van Nederlandse bedrijven over die belangrijke route, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

“Zij die daar al varen, kunnen moeilijk keren. Men is zenuwachtig”, legt Koster uit. Uit veiligheidsoverwegingen noemt ze geen namen van bedrijven. “En zij die daar nog naartoe moesten, moeten nu andere routes kiezen.” Er zijn voor zover bekend geen aanvallen op schepen van Nederlandse bedrijven geweest.

Militaire ondersteuning

Eerder werd al bekend dat een aantal Nederlandse reders heeft besloten niet meer via de Rode Zee te varen. De KVNR doet ook een oproep voor meer militaire ondersteuning om bemanningsleden en schepen te beschermen tegen drone- en raketaanvallen op schepen. Koster legt uit dat veel schepen al wel varen met beveiligers aan boord tegen piraterij. Dat zijn soms militairen en soms medewerkers van private bedrijven. “Maar feit is dat zij weinig kunnen uithalen tegen droneaanvallen of raketaanvallen.”

Ook het Verband Deutscher Reeder (VDR) riep in Duitsland de regering op om deel te nemen aan een internationaal militair samenwerkingsverband om de scheepvaart in de Rode Zee te beschermen. Marineschepen van de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk zijn daar al actief.

“Stel je voor dat je op een schip staat en door raketten, drones en kruisraketten wordt beschoten, dan is dat natuurlijk een escalatie van het geweld tegen de koopvaardij die totaal onacceptabel is”, zei Martin Kröger van het VDR tegen radiozender Bayern 2.

CMA CGM, MSC, Hapag-Lloyd en Maersk varen niet meer door Rode Zee | NT

CMA CGM, MSC, Hapag-Lloyd en Maersk varen niet meer door Rode Zee

Angst voor rebellen

Ook de grote Franse containervervoerder CMA CGM heeft aangekondigd zijn schepen voorlopig niet meer door de Rode Zee te laten varen uit angst voor aanvallen van de Houthi-rebellen vanuit Jemen. Drie andere grote rederijen, Maersk, Hapag-Lloyd en MSC, hadden eerder al aangekondigd voorlopig niet door de Rode Zee te varen.

Foto: Michael Vi / Shutterstock.com

“De CMA CGM Group maakt zich grote zorgen over de recente aanvallen op commerciële schepen in het Rode Zeegebied”, schrijft de rederij met hoofdkantoor in Marseille in een verklaring. “De situatie verslechtert verder en de bezorgdheid over de veiligheid neemt toe.”

Gevolgen

De economische gevolgen van die beslissingen zijn groot. De Rode Zee is de enige toegangsweg naar het Suezkanaal en vormt daarmee een essentiële verbinding tussen Europa en Azië. Het alternatief voor schepen is om het Afrikaanse continent heen varen, wat meer dan een week extra tijd kost. Zo’n 12 procent van alle wereldhandel gaat door het Suezkanaal.

Sinds de oorlog tussen Israël en Hamas uitbrak op 7 oktober is de onrust op de Rode Zee toegenomen. De Houthi’s, die Hamas steunen in de oorlog, vallen schepen lastig en schieten raketten af. Zeker bij een aantal gevallen gaat het om schepen die een link hebben met Israël.

Donderdag schoten de Houthi-rebellen een raket af op een schip van Maersk, de Gibraltar. In november kaapten ze het vrachtschip Galaxy Leader. Dat schip en de 25 internationale bemanningsleden worden nog steeds vastgehouden. Vrijdag werd een schip van MSC aangevallen. De opvarenden van het aangevallen schip, de MSC PALATIUM III, zijn ongedeerd gebleven. Volgens de rederij is het schip wel licht beschadigd.

Nederlandse reders

Bij Nederlandse reders neemt de spanning toe over de situatie in de Rode Zee, waar rebellen uit Jemen aanvallen hebben uitgevoerd op koopvaardijschepen. Er varen nog schepen van Nederlandse bedrijven over die belangrijke route, zegt directeur Annet Koster van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR).

“Zij die daar al varen, kunnen moeilijk keren. Men is zenuwachtig”, legt Koster uit. Uit veiligheidsoverwegingen noemt ze geen namen van bedrijven. “En zij die daar nog naartoe moesten, moeten nu andere routes kiezen.” Er zijn voor zover bekend geen aanvallen op schepen van Nederlandse bedrijven geweest.

Militaire ondersteuning

Eerder werd al bekend dat een aantal Nederlandse reders heeft besloten niet meer via de Rode Zee te varen. De KVNR doet ook een oproep voor meer militaire ondersteuning om bemanningsleden en schepen te beschermen tegen drone- en raketaanvallen op schepen. Koster legt uit dat veel schepen al wel varen met beveiligers aan boord tegen piraterij. Dat zijn soms militairen en soms medewerkers van private bedrijven. “Maar feit is dat zij weinig kunnen uithalen tegen droneaanvallen of raketaanvallen.”

Ook het Verband Deutscher Reeder (VDR) riep in Duitsland de regering op om deel te nemen aan een internationaal militair samenwerkingsverband om de scheepvaart in de Rode Zee te beschermen. Marineschepen van de Verenigde Staten, Engeland en Frankrijk zijn daar al actief.

“Stel je voor dat je op een schip staat en door raketten, drones en kruisraketten wordt beschoten, dan is dat natuurlijk een escalatie van het geweld tegen de koopvaardij die totaal onacceptabel is”, zei Martin Kröger van het VDR tegen radiozender Bayern 2.