Staking Gräfenhausen ‘muurvast’, chauffeurs aangeklaagd

150 chauffeurs

Chauffeurs die staken in het Duitse Gräfenhausen, wachten nog altijd op hun achterstallige loon. Inmiddels krijgen de truckers ook geen nieuwe opdrachten meer en zouden ze zijn aangeklaagd voor afpersing door hun werkgever.

Staking truckers in Gräfenhausen
Foto: Faire Mobilität

Dat melden Duitse media. De staking begon twee weken geleden op een verzorgingsplaats bij Gräfenhausen, in de buurt van Darmstadt. De werknemers van de bedrijven Lukmaz, Agmaz en Imperia Logistyka, zouden al maanden niet betaald zijn. De bedrijven zijn in handen van de Poolse ondernemers Lukasz en Agnieszka Mazur.

De voorzitter van de lokale tak van vakbond DGB, Michael Rudolph, noemt de aanklacht een ‘ongekende brutaliteit’. Volgens hem is de enige oplossing voor de werkgever het uitbetalen van de chauffeurs.

In het begin leek de staking succesvol. Onderhandelingen tussen zo’n twintig Georgische truckers en hun werkgever verliepen voorspoedig en een aantal stakers kreeg hun achterstallige loon uitbetaald.

Inmiddels hebben zich zo’n 150 chauffeurs op de parking verzameld en zit de zaak ‘muurvast’, laat Edwin Atema weten, die zich namens de stichting Road Transport Due Diligence inzet voor de rechten van chauffeurs en in contact staat met de stakers.

De voorzitter van de lokale tak van vakbond DGB, Michael Rudolph, haalt ook uit naar de Duitse regering. ‘Massale schendingen van EU-wetgeving en niet-betaling van geld aan chauffeurs als bedrijfsmodel. Zit er nog een minister van Transport in de federale regering? En wat doet hij nu in godsnaam?’

Staking Gräfenhausen ‘muurvast’, chauffeurs aangeklaagd | NT

Staking Gräfenhausen ‘muurvast’, chauffeurs aangeklaagd

150 chauffeurs

Chauffeurs die staken in het Duitse Gräfenhausen, wachten nog altijd op hun achterstallige loon. Inmiddels krijgen de truckers ook geen nieuwe opdrachten meer en zouden ze zijn aangeklaagd voor afpersing door hun werkgever.

Staking truckers in Gräfenhausen
Foto: Faire Mobilität

Dat melden Duitse media. De staking begon twee weken geleden op een verzorgingsplaats bij Gräfenhausen, in de buurt van Darmstadt. De werknemers van de bedrijven Lukmaz, Agmaz en Imperia Logistyka, zouden al maanden niet betaald zijn. De bedrijven zijn in handen van de Poolse ondernemers Lukasz en Agnieszka Mazur.

De voorzitter van de lokale tak van vakbond DGB, Michael Rudolph, noemt de aanklacht een ‘ongekende brutaliteit’. Volgens hem is de enige oplossing voor de werkgever het uitbetalen van de chauffeurs.

In het begin leek de staking succesvol. Onderhandelingen tussen zo’n twintig Georgische truckers en hun werkgever verliepen voorspoedig en een aantal stakers kreeg hun achterstallige loon uitbetaald.

Inmiddels hebben zich zo’n 150 chauffeurs op de parking verzameld en zit de zaak ‘muurvast’, laat Edwin Atema weten, die zich namens de stichting Road Transport Due Diligence inzet voor de rechten van chauffeurs en in contact staat met de stakers.

De voorzitter van de lokale tak van vakbond DGB, Michael Rudolph, haalt ook uit naar de Duitse regering. ‘Massale schendingen van EU-wetgeving en niet-betaling van geld aan chauffeurs als bedrijfsmodel. Zit er nog een minister van Transport in de federale regering? En wat doet hij nu in godsnaam?’