De acht nieuwe schepen kosten bij elkaar 1,4 miljard dollar; 175 miljoen dollar per schip.
In het eerste kwartaal van 2024 worden de schepen in de vaart genomen, zo meldt Maersk. De vaartuigen worden geklasseerd door het American Bureau of Shipping en varen onder Deense vlag. Ze worden uitgerust met een dubbele motortechnologie waardoor het kan varen op methanol of stook-of gasolie met een laag zwavelgehalte.
Methanol
Maersk heeft in juli al de koers op methanol ingezet. Toen berichtte de rederij over ‘het eerste containerschip ter wereld dat op methanol kan gaan varen.’ Dit schip maakt al eerder zijn opwachting en wordt medio 2023 opgeleverd.
De overeenkomst met HHI bestaat uit een optie voor vier extra schepen op methanol in 2025. De hele serie methanol-schepen vervangt oudere schepen (in totaal samen meer dan 150.000 teu) die tussen nu en het eerste kwartaal van 2024 de vloot gaan verlaten. Deze switch levert volgens de rederij een jaarlijkse CO2-emissiebesparing op van ongeveer 1 miljoen ton.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?