Franse rederij bestelt eerste containerschepen met zeilen

1.300 teu

De Franse rederij Zéphyr & Borée heeft bij de Zuid-Koreaanse Hyundai Mipo Dockyard een definitieve bestelling geplaatst voor vijf containerschepen die voorzien worden van innovatieve zeilen.

De vijf schepen krijgen een capaciteit van 1.300 teu en worden verder uitgerust met dual-fuel motoren die geschikt zijn voor methanol, zo meldden verschillende buitenlandse scheepvaartmedia. De vaartuigen gaan Zéphyr & Boréé ruim 62 miljoen dollar per stuk kosten, wat volgens de Franse scheepsdataleverancier Alphaliner minstens twee keer zo duur is als reguliere containerschepen zonder zeilen. Het vijftal schepen zal naar verwachting in de eerste helft van 2026 kunnen varen. Een bestelling van nog eens vijf vergelijkbare vaartuigen zit al in de pijplijn.

Zéphyr & Borée deed eerder al van zich spreken met de bouw van de ‘Canopée’ in opdracht van het Franse ruimtevaartbedrijf Ariane Group, een deels door windenergie voort te stuwen vrachtschip bestemd voor het vervoeren van de Ariane 6-draagraket.

Het idee om windenergie ook toe te gaan passen in de containervaart lag al bij verschillende ontwerpbureaus en rederijen op de tekentafel, maar tot nu toe werd ernstig betwijfeld of iemand daadwerkelijk zeilcontainerschepen zou gaan bouwen omdat zeilsystemen ruimte kosten en rederijen normaliter elke millimeter ruimte op een containerschip willen benutten om zoveel mogelijk containers mee te nemen.

Franse rederij bestelt eerste containerschepen met zeilen | NT

Franse rederij bestelt eerste containerschepen met zeilen

1.300 teu

De Franse rederij Zéphyr & Borée heeft bij de Zuid-Koreaanse Hyundai Mipo Dockyard een definitieve bestelling geplaatst voor vijf containerschepen die voorzien worden van innovatieve zeilen.

De vijf schepen krijgen een capaciteit van 1.300 teu en worden verder uitgerust met dual-fuel motoren die geschikt zijn voor methanol, zo meldden verschillende buitenlandse scheepvaartmedia. De vaartuigen gaan Zéphyr & Boréé ruim 62 miljoen dollar per stuk kosten, wat volgens de Franse scheepsdataleverancier Alphaliner minstens twee keer zo duur is als reguliere containerschepen zonder zeilen. Het vijftal schepen zal naar verwachting in de eerste helft van 2026 kunnen varen. Een bestelling van nog eens vijf vergelijkbare vaartuigen zit al in de pijplijn.

Zéphyr & Borée deed eerder al van zich spreken met de bouw van de ‘Canopée’ in opdracht van het Franse ruimtevaartbedrijf Ariane Group, een deels door windenergie voort te stuwen vrachtschip bestemd voor het vervoeren van de Ariane 6-draagraket.

Het idee om windenergie ook toe te gaan passen in de containervaart lag al bij verschillende ontwerpbureaus en rederijen op de tekentafel, maar tot nu toe werd ernstig betwijfeld of iemand daadwerkelijk zeilcontainerschepen zou gaan bouwen omdat zeilsystemen ruimte kosten en rederijen normaliter elke millimeter ruimte op een containerschip willen benutten om zoveel mogelijk containers mee te nemen.