Die bevestigt verder dat er vorige week invallen zijn gedaan bij de betrokken bedrijven. Om hoeveel bedrijven en welke dat zijn, wilde hij niet zeggen. Wel zegt hij dat het onderzoek zicht richt op de haven Rotterdam, niet op andere Nederlandse havens.

Een woordvoerder van het Bundeskartellamt bevestigde de Duitse invallen tegenover de lokale krant Kieler Nachrichten. Dat onderzoek zou zich vooral richten op de Arbeitsgemeinschaft, waarbij vijf van de zeven in Hamburg en op de Elbe actieve sleepvaartrederijen zijn aangesloten. In totaal zouden zes bedrijven bezoek hebben gehad van de kartelautoriteiten.

Middelpunt van het onderzoek zou Fairplay Towage zijn, dat behalve in Hamburg actief is in Rotterdam, Antwerpen en Rostock. Bugsier, actief in vrijwel alle Duitse havens, heeft bevestigd dat het bezoek heeft gehad van het Bundeskartellamt, dat werd ondersteund door de Hamburger Kriminalpolizei.

Het Hamburgse samenwerkingsverband bestaat al jaren en zou er vooral op gericht zijn om de gezamenlijke sleepvloot zo efficiënt mogelijk in te zetten. In het verleden zou Maersk Line herhaaldelijk in aanvaring gekomen zijn met het samenwerkingsverband omdat de containergigant liever met Svitzer zou willen werken. Die Deense sleper is evenals Maersk onderdeel van scheepvaartgigant A. P. Møller-Maersk.

Insiders achten het overigens ‘uitgesloten’ dat Svitzer betrokken is bij verboden kartelafspraken. Een van hen wijst erop dat CEO Robert Uggla een kleinzoon is van Arnold Maersk Mc-Kinney Møller en dat het bedrijf zich alleen al om die reden geen uitglijders kan permitteren. Svitzer heeft samen met Iskes uit IJmuiden vrijwel de hele Amsterdamse markt in handen en is eerder dit jaar ook in Rotterdam havensleepdiensten gaan verrichten.

Een woordvoerder van Boskalis heeft bevestigd dat ACM-functionarissen vorige week een ‘bedrijfsbezoek’ hebben gebracht aan sleepvaartdochter Smit, gevestigd in de Rotterdamse Waalhaven. Hij zei niet te weten waar het onderzoek zich precies op richt, wel dat Boskalis/Smit volledig met de autoriteiten zullen meewerken.

Smit heeft voor het Rotterdamse havengebied een operationele samenwerking met Fairplay, waarbij de eerste een groot deel van de planning van de schepen van de Duitse operator zou verzorgen. De twee waren vroeger ook gezamenlijk eigenaar van URS, veruit de grootste speler in de Antwerpse haven. Smit, dat nadien werd overgenomen door Boskalis, heeft het belang van 50% van Fairplay in URS echter een aantal jaar geleden overgenomen.

Kotug, ook actief in Antwerpen, heeft nog niet officieel gereageerd. Het Rotterdamse bedrijf heeft zich in de Duitse havens jarenlang in moeten vechten tegen een gesloten blok van de Duitse rederijen. Kotug had vanmorgen overigens bezoek van niemand minder dan Koningin Maxima, omdat de rederij eerder dit jaar de Koning Willem I prijs won. Ze maakte onder meer samen met topman Ard-Jan Kooren een vaartocht met de nieuwe sleepboot ‘RT Evolution’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement