CMB diep in het rood, geen dividend

Rederij

De Belgische beursgenoteerde rederij/luchtvaartgroep CMB passeert het dividend na een zwaar verlies over 2014.

De groep zag de winst van bijna vijftig miljoen dollar in 2013 omslaan in een tekort van bijna 28 miljoen dollar in 2013. Dat is volledig toe te schrijven aan de droge bulkrederij Bocimar, die een verlies leed van 44,6 miljoen dollar. Luchtvaartdochter ASL Aviation noteerde wel zwarte cijfers en boekte een winst van 12,7 miljoen dollar.

Volgens het CMB-bestuur zijn de tarieven voor het vervoer van droge bulk vorig jaar ‘tegen alle verwachtingen in’ tot een historisch dieptepunt sinds 1986 gedaald. De groep wijst een lager dan verwachte economische groei in Zuidoost-Azië en China en een toevloed van nieuwe tonnage ‘als gevolg van speculatie’ als voornaamste oorzaken aan.

Waar Bocimar meestal boekwinsten weet te realiseren op de verkoop van schepen, moest het vorig jaar een verlies nemen van 5,4 miljoen dollar op de verkoop van de ‘Mineral Manilla’ van 180.000 ton. De groep ziet overigens nog geen reden om extra af te boeken op de eigen vloot van 45 schepen.

CMB ziet wel een kentering omdat de ‘dramatische vrachtenmarkt’ er al voor zorgt dat veel oudere schepen worden gesloopt en dat nieuwbouwprojecten worden uitgesteld of afbesteld. In het jaarbericht doet de groep overigens geen uitspraken over het te verwachten resultaat over 2015. CMB is grotendeels in handen van de Belgische scheepvaartfamilie Saverys en wordt bestuurd door Marc Saverys.

CMB diep in het rood, geen dividend | NT

CMB diep in het rood, geen dividend

Rederij

De Belgische beursgenoteerde rederij/luchtvaartgroep CMB passeert het dividend na een zwaar verlies over 2014.

De groep zag de winst van bijna vijftig miljoen dollar in 2013 omslaan in een tekort van bijna 28 miljoen dollar in 2013. Dat is volledig toe te schrijven aan de droge bulkrederij Bocimar, die een verlies leed van 44,6 miljoen dollar. Luchtvaartdochter ASL Aviation noteerde wel zwarte cijfers en boekte een winst van 12,7 miljoen dollar.

Volgens het CMB-bestuur zijn de tarieven voor het vervoer van droge bulk vorig jaar ‘tegen alle verwachtingen in’ tot een historisch dieptepunt sinds 1986 gedaald. De groep wijst een lager dan verwachte economische groei in Zuidoost-Azië en China en een toevloed van nieuwe tonnage ‘als gevolg van speculatie’ als voornaamste oorzaken aan.

Waar Bocimar meestal boekwinsten weet te realiseren op de verkoop van schepen, moest het vorig jaar een verlies nemen van 5,4 miljoen dollar op de verkoop van de ‘Mineral Manilla’ van 180.000 ton. De groep ziet overigens nog geen reden om extra af te boeken op de eigen vloot van 45 schepen.

CMB ziet wel een kentering omdat de ‘dramatische vrachtenmarkt’ er al voor zorgt dat veel oudere schepen worden gesloopt en dat nieuwbouwprojecten worden uitgesteld of afbesteld. In het jaarbericht doet de groep overigens geen uitspraken over het te verwachten resultaat over 2015. CMB is grotendeels in handen van de Belgische scheepvaartfamilie Saverys en wordt bestuurd door Marc Saverys.