Dit meldt de leverancier, het in Londen gevestigde Silverstream. Volgens het bedrijf worden bijna dertig schepen met het systeem uitgerust. Dat genereert onder de bodem van het schip een luchtbellenscherm, dat de weerstand van de romp in het water fors kan verminderen. Voorwaarde is wel dat de bodem spiegelglad is, waardoor er een speciale aangroeiwerende verf (antifouling) aangebracht moet worden.

Dat levert niet alleen een lagere emissie van broeikasgassen op, maar ook een forse besparing aan brandstof op. Volgens Silverstream ligt die tussen de 5 en de 10%. In het geval van MSC zou dat neerkomen op een reductie van 1,6 miljoen ton CO2 en een besparing op de brandstofkosten van naar schatting 300 miljoen dollar gedurende de verwachte levensduur van 25 jaar van de schepen.

Grootste bestelling

Het is volgens Silverstream verreweg de grootste bestelling voor een luchtsmering-systemen ooit. Het door CEO Noah Silberschmidt in 2010 opgerichte bedrijf leverde zijn eerste systeem in 2014 aan Shell, gevolgd door opdrachten van onder meer Norwegian Cruise Lines en Carnival Cruise Lines. Ook één van de enorme ertscarriers van de de Braziliaanse mijnbouwgigant Vale vaart inmiddels met bubbels onder de bodem.

MSC is de eerste grote containerrederij die het systeem heeft besteld. Het gaat om nieuwe schepen, die in Zuidoost-Azië onder toezicht van het classificatiebureau DNV worden gebouwd.  Hoofd nieuwbouw Giuseppe Gargiulo van MSC noemt luchtsmering ‘een bewezen technologie, die schepen kan helpen om brandstof te besparen en energieverlies te verminderen’.

De rederij heeft volgens Alphaliner op dit moment 52 nieuwe schepen in bestelling. Volgens de referentielijst van Silverstream krijgen 27 daarvan het bellenscherm-systeem. De onderneming meldt daarnaast nog een opdracht voor zes containerschepen, die nog niet is bevestigd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding