Höegh ondertekende met scheepsbouwer China Merchants Heavy Industry een intentieverklaring waarin staat dat de eerste twee exemplaren van de nieuwe car carrier in de tweede helft van 2024 worden opgeleverd. De Noorse ro/ro-rederij noemt het vaartuig niet alleen het grootste in zijn soort, maar ook het milieuvriendelijkste. Het schip kan op verschillende brandstoffen varen en wordt ook ‘ammonia ready’.

In 2040 uitstootvrij

Het Noorse bedrijf zegt zijn CO2-uitstoot sinds 2008 met 37% te hebben teruggebracht en stelt daarmee flink vooruit te lopen met het oog op het doel van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), dat rederijen in 2030 een 40% reductie bewerkstelligt moeten hebben. Höegh mikt erop om in 2040 uitstootvrij te zijn. Hoëgh stelt verder dat de efficiency van het autovervoer met de zogenoemde Aurora-klasse-schepen naar ‘een nieuw niveau’ wordt getild.

Optimistische geluiden uit het autovervoer waren de laatste tijd niet gebruikelijk. Tijdens de coronacrisis kwam het autovervoer door de sterk dalende autoverkopen in zwaar weer terecht en werden ro/ro-schepen in onder meer de Noorse fjorden geparkeerd. Het herstel van de automarkt verloopt nu nog steeds moeizaam, terwijl het tekort aan chips nieuw roet in het eten gooit in de autofabrieken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement